Ε.Λ.Ι.Τ. - Ελληνική Λέσχη Ισπανικού Τιμπράδο
Greek Club Timbrado Español / Club Griego de Timbrado Español



Άρθρο του Χρήστου Τρυφωνόπουλου (ST16)


Όσοι εκτροφείς συμμετέχουν σε διαγωνισμούς καναρινιών φωνής Timbrado Español θα πρέπει κατά τη γνώμη μου να έχουν υπόψη τους ορισμένα στοιχεία τα οποία θα τους καταστήσουν ικανούς να επιτύχουν ένα άριστο αποτέλεσμα και γιατί όχι μια διάκριση. Η διάκριση ωστόσο δεν θα πρέπει να είναι αυτοσκοπός διότι στην περίπτωση αυτή είναι πιθανό να χαθεί η μαγεία της δημιουργίας και της προσφοράς προς το χόμπι και άρα η απόλαυση του «ταξιδίου». Η πληροφορίες που παραθέτω παρακάτω προέρχονται από συζητήσεις με έμπειρους Ισπανούς κυρίως εκτροφείς και κριτές και λιγότερο από την σύντομη ενασχόλησή μου με τη ράτσα αυτή.


Εκμάθηση τραγουδιού

Το πρώτο στάδιο αφορά στην εκμάθηση του τραγουδιού στα μικρά μας καναρίνια. Στο άρθρο αυτό δε θα ασχοληθούμε με αυτό αναλυτικά μιας και υπάρχει άφθονο υλικό τόσο στην ιστοσελίδα μας όσο και στο διαδίκτυο γενικά.
Αφού λοιπόν εφαρμόσουμε μια από τις πολλές μεθόδους εκμάθησης τραγουδιού για τα καναρίνια μας η οποία θεωρούμε ότι έχει αποτέλεσμα, το επόμενο βήμα-στάδιο είναι αυτό της εκπαίδευσης των καναρινιών ώστε να τραγουδήσουν κατά την ώρα της κρίσης τους από τον κριτή. Και για αυτό έχουν γραφεί αρκετά και υπάρχει σχετική αρθρογραφία.
Ορισμένες όμως παρατηρήσεις είναι σίγουρο ότι θα βοηθήσουν για βελτιστοποίηση του αποτελέσματός.


Εκπαίδευση για την κρίση

Όταν εκπαιδεύουμε τα timbrado μας, τα τοποθετούμε συνήθως σε μικρά σχετικά κλουβιά εκπαίδευσης προκειμένου εκεί να ολοκληρώσουν και να αποκρυσταλλώσουν το τραγούδι τους, συνέπεια της επιβολής των κυρίαρχων ενστίκτων τους για διεκδίκηση του χώρου τους, των θηλυκών κλπ. Στον μικρό χρονικό διάστημα που θα μείνουν στα κλουβιά εκπαίδευσης, τα timbrado θα έχουν το κατάλληλο περιβάλλον ώστε να συγκεντρωθούν στο τραγούδι τους, αφού στις κλούβες πτήσης που ήταν μέχρι το διάστημα αυτό ήταν σε μια διαρκή κίνηση και παιχνίδι. Είναι κρίσιμο τα πουλιά να μπουν στα κλουβιά της εκπαίδευσης μετά την ολοκλήρωση της πτερόρροιάς τους.
Αρχικά, τα κλουβιά τοποθετούνται το ένα δίπλα στο άλλο ώστε τα πουλιά να μπορούν να βλέπονται και έτσι να περιοριστεί το στρες, 5-6 ημέρες αρκούν. Μετά τη φάση αυτή τα κλουβιά θα πρέπει να στηθούν το ένα επάνω στο άλλο πάντα σε τετράδες και μεταξύ των τετράδων να παρεμβάλλεται κάποιο χώρισμα. Προσοχή γιατί εδώ πολλές φορές γίνεται λάθος από τους εκτροφείς διότι:

α) πολλές φορές στήνουν τα κλουβιά ανά δύο ή ανά τρία, θα πρέπει να είναι πάντα σε τετράδες και καθ’όλο το διάστημα της εκπαίδευσης (αφού έτσι τελικά κρίνονται),

β) παρεμβάλλουν οριζόντια χώρισμα (και όχι κάθετα ως χώρισμα μεταξύ των τετράδων), ανάμεσα στα κλουβάκια της ίδιας στήλης (τετράδας). Αυτό είναι λάθος διότι έτσι αποκόπτεται η σωστή επικοινωνία της τετράδας και άρα η ομάδα δεν λειτουργεί σωστά. Αυτό πολλές φορές συμβαίνει και με μερικά κλουβάκια τα οποία από την κατασκευή τους έχουν ξύλινο πάτο. Ο πάτος στην περίπτωση αυτή λειτουργεί ως μόνωση και πάλι ο ήχος δεν κυκλοφορεί σωστά στην ομάδα. Για αυτό οι Ισπανοί χρησιμοποιούν κλουβάκια που ο πάτος τους είναι μεταλλικός και έτσι ο ήχος δεν διακόπτεται (όπως συμβαίνει με το ξύλο). 

Κατά τα λοιπά στην φάση αυτή της εκπαίδευσης ακολουθούμε τα γνωστά, καθημερινή εξάσκηση κλπ. Όταν έρθει η ώρα να σκοτεινιάσουμε τα πουλιά ώστε να τα εκπαιδεύσουμε να τραγουδούν όταν βγαίνουν στο φως (στον κριτή δηλαδή) θα πρέπει να προσέξουμε τα εξής:

α) το σκοτείνιασμα δε θα πρέπει να γίνεται για να κατεβάσουμε τονικά τα πουλιά όπως σε άλλες ράτσες (εκτός αν κάποιο έχει «πυρώσει» ή έχει ανοίξει το τραγούδι του σε μη επιθυμητό επίπεδο),

β) το σκοτείνιασμα δεν θα πρέπει να έχει διάρκεια μεγαλύτερη από 20 ημέρες,

γ) το σκοτείνιασμα δε θα πρέπει να γίνεται μέσα στις βαλίτσες μεταφοράς διότι με τον τρόπο που τοποθετούνται σε αυτή, χάνεται η έννοια της ομάδας ABCD, αφού διατάσσονται ανά δύο παράλληλα και όχι όλα κάθετα σαν στήλη. Στις βαλίτσες και προκειμένου να προσαρμοστούν για τη μεταφορά και διαμονή τους ίσως στο διαγωνισμό, αρκεί να μπουν για 4-5 μέρες πριν το διαγωνισμό και ποτέ η πόρτα να μην κλείνει ερμητικά. Σε αντίθετη περίπτωση πολλές φορές προκαλείται πρόβλημα στο αναπνευστικό σύστημα των πουλιών και παρατηρείται ακόμα και αφωνία (τραγουδά δηλαδή το πουλί αλλά δεν ακούγεται ήχος),

δ) το σκοτείνιασμα γίνεται με σκουρόχρωμο ύφασμα-κουρτίνα-στόρι (όχι μαύρο) τέτοιο ώστε να μην επιτρέπει την ορατότητα των πουλιών στο χώρο αλλά ωστόσο να έχουν ένα αμυδρό φωτισμό και παράλληλα έναν άριστο αερισμό. Το σούρουπο θα πρέπει τα πουλιά να ξεσκεπάζονται ώστε να αντιληφθούν τη νύχτα. Το πρωί τα πουλιά θα πρέπει να σκεπάζονται πάλι μετά το ξημέρωμα όμως.

Χρήσιμο είναι τα πουλιά κάθε 2-3 βδομάδες να μπαίνουν σε κλούβες πτήσης για να ξεπιάνονται, να κάνουν μπάνιο κλπ.


Διατροφή

Από τη στιγμή που τα πουλάκια τοποθετηθούν στα κλουβιά διαγωνισμού και πάντα σταδιακά θα πρέπει η διατροφή τους να περιλαμβάνει ένα αραιό μίγμα σπόρων, 1 φορά την εβδομάδα και όχι παραπάνω φρούτο ή λαχανικό και αβγό ή αβγοτροφή (εναλλάξ). Επιθυμητό είναι να χορηγείται και μια καλή πολυβιταμίνη, ίσως 1 φορά την εβδομάδα ή αραιότερα. Σκοπός είναι η διατήρηση της καλής υγείας των πουλιών, χωρίς να παχύνουν και χωρίς να πυρώσουν. Καλό είναι το μίγμα σπόρων να είναι όσο το δυνατόν πλησιέστερο με αυτό που θα χρησιμοποιηθεί στο διαγωνισμό. Φυσικά κάθε μέρα θα πρέπει τα πουλιά μας να έχουν φρέσκο καθαρό νερό.


Κρίση

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι συνήθως υπάρχουν δύο διακριτές κατηγορίες κρίσης των καναρινιών φωνής Timbrado Español. Η κατηγορία των τετράδων (stam-ομάδων) και η κατηγορία των μονών. Και στις δύο κατηγορίες τα πουλιά κρίνονται σε τετράδες, στη μεν πρώτη βαθμολογούνται όμως και ατομικά και σαν ομάδα στην δε δεύτερη μόνο ατομικά. Άρα, αυτό σημαίνει ότι όταν δημιουργούμε τις τετράδες κατά την εξάσκηση-εκπαίδευση για την κρίση έχουμε υπόψη ότι τα πουλιά που θα επιλέξουμε να αποτελέσουν μια ομάδα πρέπει να έχουν την λεγόμενη αρμονία (δείτε παρακάτω το πώς υπολογίζεται) για την οποία και βαθμολογούνται με άριστα 4 βαθμούς. Συνεπώς, δεν αρκεί τα πουλιά μας να είναι καλά και με σωστό ρεπερτόριο αλλά να έχουν και ισάξια βαθμολογία ώστε να κερδίσουν και το άριστα στην αρμονία.
Αν τα πουλιά είναι μεν καλά, με σωστό ρεπερτόριο και χωρίς λάθη αλλά παρουσιάζουν διαφορές στην ατομική τους βαθμολογία θα χάσουν σε αρμονία. Τέτοια πουλιά ή πουλιά για τα οποία δεν είμαστε σίγουροι ή πουλιά που είναι ιδιαίτερα επιβλητικά-ανταγωνιστικά ή που κατά την εκπαίδευση άλλοτε τραγουδάνε, άλλοτε παίζουν, άλλοτε δεν τραγουδάνε κλπ καλό θα είναι να δηλώνονται στην κατηγορία των μονών προκειμένου να μην αδικήσουν την ομάδα τους.  


Πως διαπιστώνεται-υπολογίζεται η Αρμονία (4 βαθμοί) στη φίσα:

Α. Στην περίπτωση διαφορετικών τελικών βαθμολογιών στα πουλιά μιας τετράδας (κατηγορίας stam και μόνο), τότε εφαρμόζεται ο Τύπος:

 Αρμονία= 6-Χ

όπου Χ= η διαφορά μεταξύ της μεγαλύτερης βαθμολογίας πουλιού και της μικρότερης βαθμολογία πουλιού στην διαγωνιζόμενη τετράδα

-π.χ. Αν τα πουλιά μιας τετράδας πήραν το καθένα την εξής βαθμολογία Α93 Β93 C93 D90 τότε Χ=93-90 => Χ=3
Άρα ο τύπος γίνεται Αρμονία=6-Χ => Αρμονία=6-3 => Αρμονία=3

-π.χ. Αν τα πουλιά μιας τετράδας πήραν το καθένα την εξής βαθμολογία Α93 Β90 C92 D88 τότε Χ=93-88 => Χ=5
Άρα ο τύπος γίνεται Αρμονία=6-Χ => Αρμονία=6-5 => Αρμονία=1

Β. Αν από τον παραπάνω τύπο προκύψει Αρμονία = ή > από 4  (π.χ. 5) τότε η τετράδα βαθμολογείται με το μέγιστο βαθμό Αρμονίας που είναι το 4.

-π.χ. Αν τα πουλιά μιας τετράδας πήραν το καθένα την εξής βαθμολογία Α93 Β93 C93 D92 τότε Χ=93-92 => Χ=1
Άρα ο τύπος γίνεται Αρμονία=6-Χ=> Αρμονία=6-1 => Αρμονία=5 => και άρα Αρμονία=4 αφού είναι το μέγιστο που μπορεί λάβουν ως βαθμολογία.

Στην περίπτωση όπου όλα τα πουλιά της 4αδας είναι ισόβαθμα τότε αξιολογούνται πάντα με Αρμονία= 4

Αυτό σημαίνει, ότι η αρμονία ορίζει ότι τα πουλιά είναι ισάξια ως προς τη βαθμολογία τους και ότι ο εκτροφέας τα ταίριαξε σωστά στην ομάδα και όχι ότι είναι απαραίτητα και αρμονικά μεταξύ τους ως προς το τραγούδι του και την επιμέρους βαθμολογία τους στις νότες, αφού μας απασχολεί τελικά η συνολική ατομική βαθμολογία και όχι η κατά νότα βαθμολογία.


Εμφάνιση-Εντύπωση

Στην διαδικασία της κρίσης τα πουλιά βαθμολογούνται και για την ατομική τους εμφάνιση με 1 βαθμό. Άρα τα πουλιά θα πρέπει να είναι υγιή και ευθυτενή με στάση και εμφάνιση που να παραπέμπει στο φαινότυπο και τα χαρακτηριστικά της φυλής.


Αρνητικές βαθμολογίες

Οι κριτές ανάλογα αν κάποιο καναρίνι παρουσιάζει αρνητικές νότες αφαιρούν και ανάλογη βαθμολογία από το κάθε πουλί. Ωστόσο, ορισμένες φορές στις φίσες οι κριτές σημειώνουν δίπλα στο χαρακτηρισμό της αρνητικής νότας κάποιες κουκίδες. Αυτές υποδηλώνουν παρατήρηση ότι το πουλί είναι οριακά κλπ προς αρνητική νότα αλλά όχι απαραίτητα ότι βαθμολογούνται αρνητικά και δεν επηρεάζουν την συμμετοχή του πουλιού στα βραβεία. Υπάρχουν κανόνες που ορίζουν πότε βαθμολογείται αρνητικά π.χ. να επαναλάβει το ίδιο λάθος κατά τη διάρκεια της κρίσης 3-4 φορές κλπ


Ανάδειξη νικητών – ισοβαθμίες

·         Κατηγορία μονά – play offs

1. Στην περίπτωση που δύο timbrado στην κατηγορία των μονών έχουν την ίδια βαθμολογία (ισοβαθμούν) αυτό που δεν έχει αρνητική νότα ανακηρύσσεται νικητής. Τα σημεία που δίνονται ως παρατήρηση, δεν μετράνε ως αρνητικά σημεία και δεν θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη.

2. Όταν υπάρχει ισοβαθμία, θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στο timbrado που έχει ρεπερτόριο πληρέστερο κατά μια νότα σε σχέση με το άλλο.

3. Θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα:

i) στο άθροισμα των TIMBRES καθώς είναι οι νότες που πραγματικά δίνουν προσωπικότητα σε αυτή τη φυλή
ii) στην περίπτωση που εξακολουθεί να υπάρχει ισοπαλία, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη, οι υπόλοιπες νότες, ακολουθώντας τη σειρά από τη μεγαλύτερη προς τη μικρότερη τιμή ως εξής:
i) Floreos, ii) Cloqueos, iii) Duos, iv) Cascabel, v) Castanuela, vi) Nota batida, vii) Chau - chau, viii) Piau - piau και ix) Campana

·         Κατηγορία τετράδων (stam) – play offs

Προτεραιότητα θα δοθεί:

1) στην αρμονία της ομάδας

2) στην περίπτωση που εξακολουθεί να υπάρχει ισοβαθμία, θα λαμβάνονται οι ανωτέρω τρεις κανόνες για την κατηγορία μονών.

Συμπερασματικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο καλός εκτροφέας δεν κρίνεται μόνο από την καλής ποιότητας καναρίνια του αλλά και από την σωστή τους διαχείριση από την ημέρα της γέννησής τους μέχρι και την κρίση τους στο διαγωνισμό.



Περιεχόμενο - Αρθρογραφία - Για όσους συμμετέχουν σε διαγωνισμούς