Ε.Λ.Ι.Τ. - Ελληνική Λέσχη Ισπανικού Τιμπράδο
Greek Club Timbrado Español / Club Griego de Timbrado Español



Άρθρο του Miguel Ángel Martín


Μετάφραση άρθρου για την Ελληνική Λέσχη Ισπανικού Τιμπράδο – Ε.Λ.Ι.Τ. (www.elit-timbrado.gr) από τον Γιώργο Σταματάκο,
όπως δημοσιεύθηκε στο http://aviariosanrafael.es.tl


Πρώτες σκέψεις: πριν ξεκινήσουμε να πραγματευόμαστε το θέμα της προετοιμασίας των καναρινιών φωνής για τους διαγωνισμούς, είναι σωστό να κάνουμε αναφορά σε ένα άλλο θέμα εξαιρετικής σημασίας για τον εκτροφέα. Πρωτίστως πρέπει να ενημερώσουμε τον αρχάριο εκτροφέα, στον οποίο απευθύνεται η παρούσα εργασία, ότι υπάρχει μια τεράστια ποικιλία συστημάτων εκτροφής (όλα ισάξια) και μπορούμε ακόμα να πούμε ότι υπάρχει και μια διαφορετική εστίαση σε ότι αφορά την προετοιμασία των καναρινιών σε κάθε μια από τις εκτροφές. Αν είναι διαφορετικός ο τρόπος με τον οποίο δουλεύουν οι εκτροφείς των τριών ρατσών καναρινιών φωνής, πράγμα λογικό σε σχέση με τις αξιοσημείωτες διαφορές που υπάρχουν ανάμεσά τους, παρότι έχουν κοινές βάσεις, δεν είναι μικρότερη η διαφορά που υπάρχει στη μέθοδο ενός εκτροφέα από έναν άλλο. Οι διαφορετικές συνθήκες που ο καθένας μας λειτουργεί σχετικά με τη φροντίδα των καναρινιών... Έτσι δεν είναι το ίδιο να διαθέτει κανείς μικρό ή μεγάλο χώρο στο σπίτι, να έχει πολύ ή λίγο ελεύθερο χρόνο, και σε αυτόν τον  τελευταίο, ποιά στιγμή της μέρας τον εκμεταλλευόμαστε (μας έρχεται στο νου η περίπτωση εκείνων των εκτροφέων που είναι υποχρεωμένοι να εκπαιδεύουν τα πουλιά τους τις νύχτες εξαιτίας της δουλειάς). Αυτές οι περιστάσεις και άλλες κάνουν αδύνατη την ύπαρξη ενός και μόνο συστήματος προετοιμασίας.
Ο εκτροφέας καναρινιών φωνής που αρχίζει σε αυτό τον μικρόκοσμο πρέπει να άρχισε με έναν τρόπο που σε πολλές περιπτώσεις δεν προσαρμόζεται στις προσωπικές του ανάγκες γι’ αυτό πρέπει σιγά σιγά να υιοθετεί έναν δικό του τρόπο που κανείς δε θα του διδάξει, την εμπειρία, τελικά, που θα αποκτά με το χρόνο. Παρόλα αυτά αυτό δε σημαίνει ότι στις αρχές δεν θα πρέπει να οδηγείται από τις διδαχές ατόμων με μεγαλύτερη εμπειρία και γνώσεις. Τέλος, πρέπει να μάθουμε ένα σύστημα, όποιο να είναι, επί των αποτελεσμάτων του οποίου θα δεχόμαστε τις διορθώσεις των δασκάλων μας, και πάνω σε αυτό σύστημα , μαζί με άλλα που χωρίς αμφιβολία θα μαθαίνουμε, θα δημιουργήσουμε το δικό μας, προσαρμοσμένο στις δικές μας ανάγκες. Η παρούσα εργασία έχει σαν μοναδικό σκοπό να κατευθύνει τον αρχάριο και να του δώσει τις βάσεις πάνω στις οποίες να μπορέσει να δουλέψει.

Από την άλλη πλευρά, θα έχει παρατηρήσει ο αναγνώστης ότι δε μιλάμε για εκπαίδευση, αλλά για προετοιμασία. Σε πολλές σχετικές εργασίες γίνεται μνεία στην εκπαίδευση των καναρινιών. Ουσιαστικά ο όρος εκπαίδευση κρύβει μια μέθοδο διδασκαλίας με δασκάλους, πρακτική που ράτσες όπως εκείνη των malinois χρειάζονται (εξαιτίας της εστίασης που δίνουν οι εκτροφείς), αλλά που κατά κάποιον τρόπο μπορεί να επεκταθεί στο Ισπανικό Καναρίνι Φωνής (timbrado). Θα πρέπει να αρνηθούμε εντελώς ότι ο εθνικός μας τραγουδιστής χρειάζεται την εκπαίδευση δασκάλου για να αναπτύξει το τραγούδι του και λιγότερο ακόμα μπορεί να υποστηριχθεί ότι τον έχει ανάγκη για να πραγματοποιήσει το τραγούδι του ως ενήλικο.

Η κακή ερμηνεία των συμπερασμάτων κάποιων ηθικολόγων όπως και η θέση εκείνων που θέτουν ένα σωρό αμφιβολίες  κάνουν να χάνεται πολύτιμος χρόνος σχετικά με την σωστή μελέτη των καναρινιών φωνής. Μια καλή συμβουλή είναι να δίνουμε προσοχή σε εκείνους που βασίζουν τις μελέτες τους στα καναρίνια. Το καναρίνι δε μπορεί να συγκριθεί, σε ότι αφορά το κελάιδισμά του, με άλλα είδη, πολύ λιγότερο προικισμένα από εκείνο, σε ότι αφορά το κελάιδισμα. Πάνω από 500 χρόνια μελετών και δουλειάς όπως και η προσοχή στη γενετική των 3 ρατσών φωνής, παγκόσμια αναγνωρισμένων, είναι επαρκής απόδειξη του ότι δε μπορούμε να συγκρίνουμε τη μελέτη των καναρινιών που έχουν τραφεί και επιλεγεί για τραγούδι, για αιώνες, με τις παρατηρήσεις που έχουν γίνει πάνω σε είδη με πρωτόγονο κελάιδισμα, και κυρίως, συμπεριφοράς, πολλές φορές διαφορετικής, στις αντιδράσεις τους, με εκείνες των καναρινιών, των οποίων οι συνήθειες άλλαζαν στην αιχμαλωσία. Συμπερασματικά είναι σα να απαιτούσαμε να συγκρίνουμε μια μελέτη πραγματοποιημένη σε άγρια καναρίνια με άλλη, πραγματοποιημένη σε καναρίνια φωνής. Αμφιβάλει κανείς για τη γενετική αλλαγή που έχει επιτευχθεί στα οικόσιτα καναρίνια σε σχέση με τον άγριο πρόγονό τους;

Και για να κλείσουμε, πρέπει απλά να πούμε ότι είναι καλοδεχούμενες για τον αρχάριο όλες εκείνες οι πληροφορίες που μπορούν να προσφέρουν γνώση αλλά, πριν πιστέψουμε γνώμες απ’έξω, σε ότι αφορά η εκτροφή φωνής, ας διαπιστώσουμε ότι είναι εφαρμόσιμες στο καναρίνι και αν δεν είναι ας προσπαθήσουμε να μάθουμε εκείνο που πιστεύουμε ότι θα μας φανεί χρήσιμο όμως ποτέ να μην παίρνουμε ως δόγμα εκείνο που δε μας προκύπτει μόνο και μόνο επειδή κάποιοι κύριοι, που υποτίθεται έχουν μεγαλύτερη επιστημονική κατάρτιση, το λένε, κυρίως όταν οι παρατηρήσεις τους δεν έχουν γίνει καν πάνω σε καναρίνια φωνής, ή περιορίζονται να δώσουν την άποψή τους βασισμένη σε ξένες εμπειρίες.

2. Ο Σεπτέμβριος: Το τελευταίο εγχείρημα του εκτροφέα καναρινιών αρχίζει το Σεπτέμβριο ή όταν τα νεαρά καναρίνια τελειώνουν την πρώτη τους πτερόρροια. Το πέρας της πτερόρροιας σημαίνει ότι τα καναρίνια είναι πλέον σχεδόν ενήλικα όμως για να τα θεωρήσουμε ως τέτοια θα πρέπει ακόμα να περιμένουμε να ολοκληρωθεί και η ορμονική τους ανάπτυξη. Όταν ένα καναρίνι έχει τελειώσει την πρώτη περίοδο πτερόρροιας και έχει εγκαταλείψει για πάντα το νεαρό του πτέρωμα, η ορμονική ανάπτυξη που κατά κάποιον τρόπο ήταν σε κατάσταση παράλυσης μέχρι τώρα, μπαίνει σε λειτουργία και κάθε μέρα είναι και πιο εμφανής η ανάπτυξή της. Μένει ακόμα πολύς χρόνος να διανύσουν τα καναρίνια μας αλλά θα είναι αναγκαίο να αυξήσουμε τις ώρες παρατήρησής τους ώστε να αποφύγουμε την περίπτωση που ένα καναρίνι εξαιρετικά προχωρημένο, να μπορέσει να παρασύρει τα αδέρφια του σε ακατάλληλα μονοπάτια. Σε ότι αφορά αυτό, θα είναι εξαιρετικά χρήσιμο να παρατηρήσουμε τα κανάρια που κυριαρχούν. Τα καναρίνια οδηγοί όπως τα λέω εγώ, καταλαμβάνουν το πιο ψηλό σημείο στα πλαίσια της ορισμένης ιεραρχίας σε αυτή τη μικρή κοινωνία της κλούβας. Εκεί λοιπόν το καναρίνι ή καναρίνια οδηγοί (αν υπάρχουν πολλά), κυριαρχούν στα αδέρφια τους και άρα ορίζουν και την ανάπτυξη του τραγουδιού τους. Έτσι, αν κάποιο από αυτά τα καναρίνια αρχίσει να πραγματοποιεί λάθη στο τραγούδι, οι πιθανότητες να το ακολουθήσουν τα άλλα αρσενικά είναι βέβαιες. Γι’αυτό, αν παρατηρήσουμε ότι ένα από αυτά αρχίσει να τραγουδάει όχι επιθυμητά, θα πρέπει να το χωρίσουμε και ίσως, με λίγη τύχη, να σώσουμε τα υπόλοιπα. Αν καθυστερήσουμε πολύ να τα χωρίσουμε μπορεί τα αδέρφια τους να μη μπορέσουν να εξελιχθούν όπως πρέπει οπότε όσο πιο πολύ καθυστερήσουμε το χωρισμό τόσο αυξάνονται οι κίνδυνοι να έχουμε περισσότερα ελαττωματικά αρσενικά.

Δεν θα πρέπει επίσης να σταματήσουμε την παρατήρηση του υπόλοιπου των νεοσσών μιας κι ένα από τα καναρίνια που θεωρούμε ιεραρχικά κατώτερο μπορεί να χαλάσει και να παρασύρει και όλα τα υπόλοιπα δεδομένης της μεγαλύτερης ευκολίας των λάθος ήχων στην εκτέλεσή τους. Συνοπτικά, πρέπει να παρατηρούμε όλα τα καναρίνια αλλά πολύ περισσότερο εκείνα που έχουν μια ιεραρχικά μεγαλύτερη θέση στο κοπάδι κι εκείνα που παρουσιάζουν μια αδυναμία ή αξιοσημείωτη φυσική υπανάπτυξη, μιας και δεν είναι ικανά να εξελίξουν φυσιολογικά το κελάιδισμα, είναι προτιμητέο να χωρίζονται από τα αδέρφια τους μιας και είναι τα πρώτα που θα πραγματοποιήσουν ελαττωματικό τραγούδι.

Η παρατήρηση των κλουβών το Σεπτέμβριο μπορεί να διευκολύνει τους έμπειρους εκτροφείς σε έναν πρώτο διαχωρισμό γεγονός που οφείλεται στην εμπειρία που ένας αρχάριος δεν έχει. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε με αυτά τα πρώτα ξεσκαρταρισμένα πουλιά αν δεν έχουμε χώρο όπου να τα βάλουμε να συνεχίσουν την ανάπτυξή τους χωρίς να αποτελούν κίνδυνο για τα άλλα πουλιά (ή και σε περίπτωση που έχουμε εμείς κάνει λάθος), ή αν δε θέλουμε να τα βγάλουμε από την εκτροφή (να τα διαθέσουμε ή να τα χαρίσουμε), θα το εκθέσουμε παρακάτω μιλώντας για τα πουλιά που απομονώνουμε γενικά λόγω έλλειψης ικανότητας τραγουδιού ή λόγω κακής ποιότητας.
Δευτερευόντως πρέπει να σημειώσουμε ότι ο Σεπτέμβριος είναι ο μήνας που πρέπει να αφιερώνεται στον επανέλεγχο των καναρινιών μας αφού γίνεται πιο σαφές ποιά είναι τα ικανότερα και άρα προβαίνουμε σε μια πρώτη επιλογή.

3. Ο Οκτώβριος: Οι διαγωνισμοί καναρινιών φωνής πραγματοποιούνται από την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου ως τις αρχές του Φεβρουαρίου. Γεωγραφικά, οι διαγωνισμοί της Ανδαλουσίας και των ευρύτερων ανατολικών επαρχιών συνηθίζεται να είναι οι πρώτοι, ενώ οι τελευταίοι είναι της βόρειας Ισπανίας. Για την ακρίβεια ο τελευταίος διαγωνισμός Timbrado (αν οι πληροφορίες μου δεν είναι λανθασμένες) γίνεται στην πόλη του Oviedo ένα από τα λίκνα της εν λόγω ράτσας. Το βέβαιο είναι ότι κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου οι εκτροφείς προβαίνουν στο χωρισμό των καναρινιών τους σε κλουβιά διαγωνισμού ανάλογα με τις περιοχές. Έτσι, σε εκείνες τις περιοχές που οι διαγωνισμοί αρχίζουν στα τέλη του Νοεμβρίου, ο εγκλωβισμός γίνεται αρχές Οκτωβρίου ενώ σε εκείνες που οι διαγωνισμοί αρχίζουν από το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου, η διαδικασία μπορεί να καθυστερήσει ως τις αρχές του  Νοεμβρίου. Το μεγαλύτερο μέρος των εκτροφέων εγκλωβίζουν τα πουλιά κατά μέσο όρο κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου γεγονός που επιτρέπει μεγαλύτερο περιθώριο δράσης, την ώρα του διαγωνισμού σε διαφορετικές περιοχές (υπάρχουν ομάδες διαγωνισμών που ξεκινούν στην Ανδαλουσία και καταλήγουν στο βορρά, γεγονός που επιτρέπει μια στενή συνεργασία ανάμεσα στους εκτροφείς και τους συλλόγους τους και μια καλύτερη γνώση της πραγματικότητας των καναρινιών μας κατά μήκος της χώρας).

Πριν προχωρήσουμε στο χωρισμό στα διαγωνιστικά κλουβιά, θα πρέπει να ετοιμάσουμε ένα πρόγραμμα δράσης κι ένα έλεγχο του υλικού μας. Σε αυτή τη προσπάθεια θα αφιερώσουμε τις πρώτες μέρες του Οκτωβρίου.

Πιστεύω ότι μιας και αναφερθήκαμε στο υλικό, θα ήταν ενδιαφέρον να μιλήσουμε για ένα θέμα τόσο σημαντικό όσο είναι αυτό των κλουβιών διαγωνισμού. Όλοι οι αρχάριοι, ανάλογα με την περιοχή που μένουν, αντιμετωπίζουν το πρόβλημα προμήθειας κλουβιών διαγωνισμού, τα οποία είναι χειροποίητα και δε βρίσκονται εύκολα στην αγορά. Για να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα θα πρέπει να καταφύγουμε στους συλλόγους που θα μας βρουν λύση στο πρόβλημα είτε άμεσα είτε ενημερώνοντάς μας που θα τα βρούμε. Υπάρχουν άλλωστε διάφορα είδη κλουβιών διαγωνισμού, θέμα στο οποίο δεν θα υπεισέλθω. Κάποια είναι σύμφωνα με το μοντέλο της C.O.M. Για τα καναρίνια φωνής (Βαλενθιανά και Σεβιλιάνικα κλουβιά) και άλλα είναι το αποτέλεσμα της έλλειψης ή της παράδοσης (κλουβιά από αλουμίνιο και ξύλινα Μαδριλένικα κλουβιά παλαιού τύπου που ακόμα εμφανίζονται συχνά στου διαγωνισμούς). Είτε έχουμε τον ένα είτε τον άλλο τύπο κλουβιού, το σημαντικό είναι να είναι σε καλή κατάσταση και να εκπληρώνουν το σκοπό τους.

Άλλο θέμα ενδιαφέροντος, σχετικό με εκείνο των κλουβιών, είναι εκείνο της τοποθέτησης των πατήθρων. Είναι συχνό να βλέπεις να τοποθετούνται σύμφωνα με τον Κανονισμό των Διαγωνισμών της C.O.M. σύμφωνα με τον οποίο τα κλουβιά των καναρινιών Roller (άρθ. 5 του κανονισμού αυτής της ράτσας, εφαρμόσιμο στα υπόλοιπα καναρίνια φωνής) πρέπει  να έχουν μια πατήθρα στο τρίτο κάγκελο της πλευράς των ταϊστρών και μια άλλη στο έκτο κάγκελο της αντίθετης πλευράς. Το ίδιο επιτάσσει και το άρθ. 19 του Κανονισμού του Εθνικού Πρωταθλήματος. Αυτή η τακτική είναι αντιπαραγωγική αν το καναρίνι δεν υιοθετήσει, με φυσικό τρόπο, μια σωστή στάση τραγουδιού ( οριζόντια σε σχέση με το έδαφος δημιουργώντας γωνία όσο πιο οξεία τόσο το καλύτερο). Οι πατήθρες που τοποθετούνται σε μεσαίο ύψος κάνουν το καναρίνι να παίρνει πολύ κάθετη στάση γεγονός που αποβαίνει σε τραγούδι πολύ υψηλό (αν όχι στριγκό).

Μπορούν άρα να τοποθετηθούν πιο ψηλά και να υποχρεώσουν το πουλί να σκύψει οπότε το τραγούδι κερδίζει σε γλυκύτητα αλλά και το καναρίνι εμφανίζεται αισθητικά αρτιότερο στο κλουβί. Πρέπει να χρησιμοποιούνται τα κλουβιά και τα εξαρτήματά τους σαν στοιχεία που θα βοηθήσουν το καναρίνι να δώσει το καλύτερο των δυνατοτήτων του. Ας γνωρίζετε λοιπόν ότι η λάθος τοποθέτηση των πατηθρών και άρα οι λανθασμένες στάσεις του πουλιού, μπορούν να προκαλέσουν μια αρκετά αρνητική εντύπωση στον κριτή. Υπάρχουν όντως πουλιά που τραγουδούν με λανθασμένη στάση ως αποτέλεσμα των πατηθρών και όταν τις ανεβάζουν, παίρνοντας μια στάση τραγουδιού πιο οριζόντια, κερδίζει σε μουσικότητα και άρα και σε πόντους κατά την κρίση.

Πιάνοντας εκ νέου το κύριο θέμα εργασίας, θα ασχοληθούμε με το χώρο που θα τοποθετήσουμε τα καναρίνια μας, από τη στιγμή που τα χωρίσουμε σε κλουβιά διαγωνισμού. Αυτός ο χώρος (εφόσον θα έχουμε μεταφέρει τα νεαρά θηλυκά αλλού -ας πούμε με τις ενήλικες-) θα είναι ο ίδιος που πέρασαν τους μήνες των πρώτων τους πτήσεων. Όσο λιγότερες μετατροπές στο χώρο, τόσο το καλύτερο. Οι περιβαλλοντικές συνθήκες θα είναι εκείνες της πρότερης περιόδου, χώρος με καλή ακουστική, ημίφως ή απαλό φως, ησυχία, καλή υγιεινή, σωστός και επαρκής αερισμός κι εκείνο το εργαλείο μουσικής που μας βοήθησε στην εργασία ακουστικού διαχωρισμού των πουλιών. Η διατροφή θα συνεχίσει να είναι ένα μείγμα από κεχρί και ρούπσεν  τη σύνθεση του οποίου θα διαφοροποιούμε σε σχέση με τις ανάγκες του κάθε πουλιού. Αν το πουλί είναι πολύ μπροστά θα προσθέσουμε περισσότερο ρούπσεν στο μείγμα και αν υπάρχει πρόβλημα θα το αφαιρέσουμε και θα χορηγήσουμε κεχρί μόνο. Ποτέ δεν θα χρησιμοποιήσουμε βιταμίνες για να προχωρήσουμε ένα καναρίνι γιατί έτσι μπορεί να το πιέσουμε σε μια μη ικανοποιητική ανάπτυξη για τους σκοπούς μας.

Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι όταν εγκλωβίζουμε τα νεαρά καναρίνια μας σε τόσο πρώιμη ηλικία, επιταχύνουμε τη φυσιολογική τους ανάπτυξη. Η μοναξιά στην οποία υποβάλουμε τα πουλιά υπό φυσιολογικές συνθήκες δεν θα παράγονταν μέχρι την άφιξη της Άνοιξης (οπότε και φτάνουν στη σεξουαλική ωριμότητα) και άρα φτάνει και στο απόγειό της η σεξουαλική τους ωρίμανση. Εκείνη τη στιγμή τα κοπάδια που είχαν περάσει μαζί το χειμώνα, χωρίζονται και αρχίζουν την προετοιμασία για την περίοδο της αναπαραγωγής. Με το διαχωρισμό σε ατομικά κλουβιά ωθούμε σε μια πρόωρη ορμονική ανάπτυξη αυξάνοντας το ένστικτο της κυριαρχίας που κάνει το καναρίνι να μαρκάρει την περιοχή του, το κλουβί στην προκειμένη, σε σχέση με τα άλλα πουλιά που βρίσκονται στην ίδια κατάσταση. Το πόσο θα προσαρμοστεί το καναρίνι στον καινούργιο χώρο του θα εξαρτηθεί σε μεγάλο μέρος από την ικανότητά του να αναπτύξει στο μάξιμουμ τις φωνητικές του ικανότητες. Οπότε οι υπερβολικές, κατά την άποψή του, αλλαγές μπορούν να φέρουν σε μια σειρά περιστάσεων που θα χαλάσουν το τραγούδι του. Μπορεί να υπάρξει από μια πτώση της φυσικής του κατάστασης που μπορεί να προκαλέσει ακόμα και θάνατο μέχρι αντιδράσεις που ξεκινάνε από κατάπτωση έως ανωμαλίες στην εξέλιξη του τραγουδιού, γεγονότα, και τα δύο, προβληματικά.

Πρέπει να καθυστερήσουμε όσο δυνατόν την ημερομηνία χωρισμού μιας και αυτός ο παρά φύσιν εγκλωβισμός στον οποίο υποβάλουμε τα πουλιά μας μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση προβληματικών στροφών ως συνέπεια της κατάπτωσης του καναρινιού τη στιγμή που σταθεροποιεί τις διαφορετικές εναλλαγές που σχηματίζουν το τραγούδι του. Είναι πολύ συχνό, ένα πουλί που θέλει να προχωρήσει  υπερβολικά στην πραγματοποίηση μιας στροφής, να μην μπορέσει να συνδυάσει καλά τα διαφορετικά σύμφωνα και φωνήεντα και μπρος σε αυτή την κατάσταση να σκαρώσει σύμφωνα ευκολότερης σύνθεσης όπως για παράδειγμα ένα παχύ «τσ».

Μια χρήσιμη συμβουλή για τους αρχάριους είναι να μην προσπαθήσουν να προετοιμάσουν τα καναρίνια τους για έναν συγκεκριμένο διαγωνισμό αλλά να συμμετέχουν σε εκείνους τους διαγωνισμούς που περισσότερο προσαρμόζονται στην εξέλιξη του τραγουδιού των καναρινιών τους. Αν δεν γίνει αυτό τότε διατρέχουμε τον κίνδυνο να χαλάσει ή να κάνει υπερβολικές διακοπές το τραγούδι των πουλιών. Υπάρχουν αρκετοί διαγωνισμοί στη χώρα μας οπότε δε χρειάζεται κανείς να εξαρτά το σχεδιασμό προετοιμασίας από έναν και μόνο.
Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι τοποθέτησης των κλουβιών διαγωνισμού. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί μια ντουλάπα ειδικά σχεδιασμένη γι’ αυτό το σκοπό ή και να τα κρεμάσουμε απλά σε έναν τοίχο. Χίλιοι τρόποι για όλα τα γούστα και του χώρους (από ένα δωμάτιο ως ένα μπαλκόνι ή ταράτσα). Αυτό εξαρτάται αποκλειστικά από το χώρο που διαθέτει ο κάθε εκτροφέας ο οποίος θα πρέπει, όπως προείπα, να προσαρμόσει τις μεθόδους του στις δυνατότητες του και όχι το αντίθετο.

Τέλος, την ώρα του διαχωρισμού των νεαρών αρσενικών, πρέπει να σιγουρευτούμε ότι έχουν ολοκληρώσει την πτερόρροια. Είναι σημαντικό να το κάνουμε σταδιακά δίνοντας προσοχή σε δυο παράγοντες: την ηλικία και τις ημερομηνίες των διαγωνισμών. Όταν έχουμε έναν μεγάλο αριθμό αρσενικών και οι διαγωνισμοί στους οποίους θέλουμε να συμμετέχουμε είναι σε κοντινές ημερομηνίες, πρέπει να χωρίζουμε σταδιακά τα καναρίνια σε σχέση με την εξέλιξη του τραγουδιού τους.

Θα χωρίσουμε τα καναρίνια σε παρτίδες (αν τα είχαμε έτσι χωρισμένα στην κλούβα πτήσης. Αν τα είχαμε όλα μαζί, τότε με βάση την ομοιότητα στο κελάιδισμα.) Τότε θα γίνει μια επιλογή παρατηρώντας τα χαρακτηριστικά των φωνών τους και ιδιαίτερα τον τόνο. Η κάθε παρτίδα θα είναι τοποθετημένη σε ένα ράφι ή διαφορετικό κλουβί μεταφοράς.

4. Mια κριτική περίοδος: όπως κατ’επανάληψιν έχουμε πει, το γεγονός της τοποθέτησης των καναρινιών μας σε ατομικά κλουβιά, όπως θέλει η καναρινοτροφία, προϋποθέτει την προς τα εμπρός εξέλιξη του τραγουδιού του ώστε να ωριμάσει εγκαίρως για να μπορέσει να πάρει μέρος σε διαγωνισμούς. Είναι γι’ αυτό το λόγο που οι πρώτες εβδομάδες στα κλουβιά διαγωνισμών είναι καίριες για την επιτυχία ή την αποτυχία των διαγωνιστικών μας βλέψεων. Εξαρτώμενη από την ικανότητα προσαρμογής των καναρινιών μας, η εξέλιξή τους θα προχωρήσει είτε υπό τη μία είτε την άλλη έννοια. Θα πρέπει να φροντίζουμε ώστε οι περιβαλλοντικές συνθήκες να μην αλλάζουν σε σχέση με την κλούβα πτήσης ώστε το καναρίνι να μην επηρεαστεί από αυτή την αλλαγή. Έτσι, αν αφαιρέσουμε το φως, το τραγούδι των καναρινιών μας θα έχει μια σημαντική πτώση που μπορεί να καταλήξει σε τραγούδι με παύσεις και χαμηλό σε τόνο και ένταση. Αντίθετα, αν αυξήσουμε υπερβολικά το φως, θα ωθήσουμε σε εγρήγορση της ανάπτυξης που μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τραγούδια με λάθος στροφές και ίσως και στριγκότητα. Μια πρακτική που συμβουλεύουν ορισμένοι εκτροφείς, προκειμένου να υπάρχει καλύτερος εγκλιματισμός, είναι να αφήνουν τα καναρίνια να βλέπονται κατά τις πρώτες μέρες του ατομικού χωρισμού. Από όλα αυτά, ο αναγνώστης μπορεί να συμπεράνει ότι ένας χειρισμός είτε υπερβολικός είτε ελλειμματικός εκ μέρους του εκτροφέα, μπορεί να προκαλέσει δυσάρεστες καταστάσεις που δύσκολα επιλύονται.

Η κρίσιμη περίοδος στην οποία αναφερόμαστε είναι εκείνη της εξαναγκαστικής ωρίμανσης που πρέπει να φέρουν εις πέρας τα νεαρά καναρίνια μέχρις ότου πετύχουν το κελάιδισμα ή, πράγμα που είναι το ίδιο, η πραγματοποίηση του τραγουδιού ενός ενήλικου καναρινιού στο οποίο προστίθεται η απαίτηση να προσαρμοστεί σε αυτό που λέγεται Κώδικας Τραγουδιού, δημιουργημένο από τον άνθρωπο ώστε να σχεδιάσει το τραγούδι των καναρινιών κάτω από τις μουσικές ιδιότητες του ρυθμού, της αρμονίας και της μελωδίας.

Ο χρόνος που χρειάζεται το καναρίνι για να φτιάξει το τραγούδι του, κυμαίνεται από τον ενάμιση μήνα και τους δυο μήνες, πράγμα που εξαρτάται από τα χαρακτηριστικά της κάθε γραμμής τραγουδιού και ιδιαίτερα την μεγαλύτερη ή μικρότερη πολυπλοκότητα των ποικιλιών που θέλει να καταφέρει αλλά και τις περιβαλλοντικές συνθήκες μεταξύ των οποίων ο άνθρωπος, με τα λάθη και τις επιτυχίες του, καταλαμβάνει την πρώτιστη θέση. Υπάρχουν καναρίνια που δυνητικά είναι αυθεντικοί πρωταθλητές και που δε φτάνουν σε τέτοια κατηγορία για την οποία προορίζονταν γενετικά, λόγω λαθών των εκτροφέων τους. Τέλος, η φροντίδα που δίνουμε στα καναρίνια μας είναι καθοριστική για ένα καλό ή κακό αποτέλεσμα.

Μέχρις ότου το καναρίνι «κλειδώσει» το τραγούδι του, δεν πρέπει να το βγάλουμε από το χώρο του. Η προετοιμασία και η εκπαίδευση θα πρέπει να γίνονται τη στιγμή που (αν και συνεχίζει να εξελίσσει το τραγούδι του) δε θα υπάρχουν κίνδυνοι να εκφυλιστούν οι στροφές που είναι σε διαδικασία δημιουργίας. Η εκπαίδευση για την οποία θα μιλήσουμε κατόπιν πρέπει να έρθει εις πέρας με καναρίνια που έχουν ήδη ένα κελάιδισμα εξαιρετικά προχωρημένο και στο οποίο ξεχωρίζουν οι διαφορετικές στροφές αλλά που τους λείπει ακόμα η τονικότητα, η ένταση και ο χρωματισμός που θα αποκτήσουν σε μερικές μέρες ή εβδομάδες. Το τραγούδι του καναρινιού ακολουθεί έναν κύκλο. Η ικανότητα του εκτροφέα συνίσταται στο να ξέρει να πάει τα πουλιά του στους διαγωνισμούς τη στιγμή του απόγειου αφού από εκείνη τη στιγμή και εφεξής, η πλειοψηφία των καναρινιών δείχνει σημάδια οίστρου οπότε το τραγούδι αρχίζει και χάνει σε μουσικότητα (ρυθμό, αρμονία και μελωδία) αφού κερδίζει σε ντεσιμπέλ (τρόπος να δίξει την αρρενωπότητά του για να προσελκύσει θηλυκά και την ίδια στιγμή να προειδοποιήσει άλλα αρσενικά για την παρουσία του).

Μέχρι να φτάσει η στιγμή που θα αρχίσουμε να βγάζουμε από τα ράφια τους ή τα κλουβιά μεταφοράς τις παρτίδες με τα πουλιά για να τα ακούσουμε ή να τα εγκλιματίσουμε στις αλλαγές χώρου ή στην παρουσία άλλων ανθρώπων, πρέπει να ακούμε και να ελέγχουμε τα καναρίνια καθήμενοι απέναντί τους για αν δούμε ποιά και πώς τραγουδούν χωρίζοντας εκείνα που δείχνουν κατωτερότητα στο τραγούδι και κάνοντας τα απαραίτητα ώστε τα υπόλοιπα να αναπτυχθούν σε καλύτερες συνθήκες. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι τόσο στην κλούβα πτήσης όσο και στα κλουβιά διαγωνισμών, πριν το καναρίνι να φτάσει σε ένα καθαρό τραγούδι, περνάει διάφορες διαδικαστικές φάσεις για τη δημιουργία του έμφυτου πατρόν του σε μελωδία. Θα υπάρχουν μέρες που θα φτάνει σε μεγάλη ποιότητα και άλλες που θα διακρίνεται μια εμφανής μετριότητα που απογοητεύει τον εκτροφέα. Δεν πρέπει να μπερδεύουμε αυτές τις διακυμάνσεις  με τη διαδικασία «κομμένων» ή εκφυλισμένων φωνών που είναι διαρκείς και που δείχνουν τα καναρίνια που πρέπει να χωριστούν. Είναι διαφορετικό πράγμα οι αλλαγές στο τραγούδι κατά την περίοδο δημιουργίας του (και που παράγονται τυχαία) και άλλο οι ατέρμονες αλλαγές που μέρα με τη μέρα γίνονται και πιο προβληματικές.
Αν υπάρχουν πουλιά που έχουν ανάγκη διαφορετική διατροφή, θα πρέπει να τους τη χορηγήσουμε. Αν υπάρχουν απότομες αλλαγές θερμοκρασίας που μπορούν να βλάψουν τις φωνές των πουλιών μας θα πρέπει να τους χορηγήσουμε νερό γλυκόριζας ώστε να προλάβουμε αναπνευστικά προβλήματα που μπορούν να βλάψουν τόσο την ικανότητα στο τραγούδι όσο και την ποικιλία του ρεπερτορίου του. Είναι αποδεδειγμένο ότι το κρυολόγημα ή άλλες αναπνευστικές ασθένειες είναι η αιτία αποτυχίας των καναρινιών και το αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις είναι ένρινες φωνές ή και αφωνίες, μάστιγες αυτές στην εκτροφή καναρινιών σε όλη την  ιστορία της. Υπάρχουν κάποιοι που τους δίνουν ένα μικρό σνακ από σταφίδα, αυγό και μέλι μια φορά την εβδομάδα.

Συμπερασματικά, θα πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση για όλες τις ανάγκες που μπορεί να απαιτούν αυτοί οι μοναδικοί φτερωτοί μαθητές για να μπορέσουν να δώσουν τον καλύτερο των έμφυτων δυνατοτήτων τους για καλό τραγούδι. Ως υπενθύμιση, θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι ο φαινότυπος, το σύνολο των χαρακτηριστικών που με τις αισθήσεις μας αντιλαμβανόμαστε, είναι το αποτέλεσμα της σύμπτωσης του γενότυπου (το σύνολο των χαρακτηριστικών που ένα πουλί έχει κληρονομήσει από τους προγόνους του και μπορεί να μεταφέρει στους απογόνους) με τους περιβαλλοντικούς παράγοντες. Σε τίποτα δε χρησιμεύουν πουλιά υψηλής ποιότητας γενετικά αν μετά δεν είμαστε ικανοί να τους παρέχουμε τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να φανεί και η ποιότητά τους.

5. Πουλιά που παρουσιάζουν έλλειψη ικανοτήτων (προβληματικές στροφές και τραγούδι εξαιρετικά φτωχό και κομμένο):
Η ουσία της εκτροφής καναρινιών είναι η καλυτέρευση των διαφορετικών ρατσών των καναρινιών. Γι’ αυτό υπάρχουν μια σειρά από Κώδικες και Κανονισμούς που συγκεντρώνουν τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν τα πουλιά του ενός ή του άλλου τύπου. Ο δρόμος για να φτάσουμε στην αγχωτική και ουτοπική τελειότητα είναι εκείνος της ζωοτεχνικής επιλογής, μέσω της οποίας αποκλείουμε πουλιά που δεν έχουν τα στάνταρντς της ράτσας και επικεντρωνόμαστε στη δουλειά εκείνων που θεωρούνται κατάλληλα για το σκοπό μας που μπορεί να είναι είτε οι διαγωνισμοί είτε η αναπαραγωγή πριν από αυτούς.

Κατά τη διάρκεια της περιόδου, από τη στιγμή που αρχίζουμε την αναπαραγωγή μέχρι την περίοδο που αρχίζουν οι διαγωνισμοί, η επιλογή πρέπει να γίνεται σε 3 στάδια:

  • Απομάκρυνση των πουλιών με φυσικά ελαττώματα.
  • Απομάκρυνση των πουλιών εκείνων που δεν ταιριάζουν με τα στάνταρντς της ράτσας που εκτρέφουμε. Στην περίπτωσή μας ( το Τιμπράδο) οι λόγοι αποκλεισμού σε έναν διαγωνισμό είναι: Στροφές, στο τραγούδι, που μας κάνουν να υποψιαστούμε διασταύρωση με άλλες ράτσες (Roller και Malinois). Οποιαδήποτε άλλη ένδειξη που μπορεί να δείξει διασταύρωση με άλλες ράτσες καναρινιών ή διαφορετικών ειδών.
  • Απομάκρυνση των πουλιών που επιδεικνύουν έλλειψη φωνητικών ικανοτήτων.

Τα πουλιά των δυο πρώτων ομάδων, θεωρητικά, θα έχουν ήδη απορριφθεί σε πρότερες φάσεις γι’ αυτό εδώ γίνεται λόγος μόνο στην τρίτη ομάδα. Θα πρέπει να επιλέξουμε ανάμεσα από τα καναρίνια που σταδιακά χωρίζαμε και που βρίσκονται σε αυτή την ομάδα, εκείνα που πραγματοποιούν στροφές αλλά με φτωχό ρεπερτόριο, από εκείνα που παρουσιάζουν διακοπτόμενο τραγούδι.

Α) πουλιά με ελαττωματικές ή αρνητικές στροφές.
Ο εκτροφέας καναρινιών φωνής θα πρέπει να παραμείνει προσεκτικός και να επιδείξει τη μουσική του ευαισθησία τη στιγμή του εντοπισμού των ελαττωματικών ή αρνητικών στροφών μιας και δεν επιδέχονται ποινών όλες οι ελαττωματικές στροφές. Η εκτέλεσή τους απλά αφαιρεί από τη βαθμολογία την ώρα της κρίσης.

Θα πρέπει να ξεχωρίσουμε μέσα σε αυτές τις στροφές και σε σχέση με τη φύση τους, τρείς τύπους:

‘Ίδιες (προσωπικές) στροφές: είναι εκείνες που ενσωματώνονται στο εγγενές πατρόν τραγουδιού των καναρινιών μας και η πραγματοποίηση των οποίων οφείλεται σε γενετική προδιάθεση. Αυτός ο τύπος στροφών συνηθίζεται να εκδηλώνονται ήδη από την περίοδο της κλούβας πτήσης, από τους 2 μήνες ηλικίας και είναι ο πρώτος που παρουσιάζουν κατά γενικό κανόνα.

Επίκτητες στροφές (αντιγραμμένες): είναι εκείνες οι στροφές που πραγματοποιεί το καναρίνι έχοντάς τες ακούσει από άλλα καναρίνια και που έχει προσθέσει στο ρεπερτότιό του. Μπορούν να εμφανιστούν οποιαδήποτε στιγμή και γενικά εξαφανίζεται ο κίνδυνος όταν το καναρίνι κλειδώνει το τραγούδι του. Σε πολλές περιστάσεις αυτός ο τύπος εμφανίζεται σε καναρίνια που έχουμε στείλει σε διαγωνισμούς πριν να έχει έρθει στο απόγειό της η εξέλιξη του τραγουδιού του.

Εκφυλισμένες στροφές: Θεωρούνται εκείνες που εμφανίζονται στο τραγούδι ως αποτέλεσμα έλλειψης ικανοτήτων (ποικίλης προέλευσης) κατά τη δημιουργία μιας στροφής που κρύβει στην εκτέλεσή του μια κάποια πολυπλοκότητα και που εκβάλει στην αντικατάσταση του πρωτότυπου φωνητικού πλαισίου από άλλο μεγαλύτερης ευκολίας που εμπεριέχει βουβές στροφές που υπολείπονται μουσικότητας και που σπάνε την επιθυμητή εγγενή μελωδία στο τραγούδι του καναρινιού. Ένα σαφές παράδειγμα παρουσιάζεται με την εκφορά στροφών με προφορά του συμφώνου τς (παχύ) που αντικαθιστά τα πρωτότυπα σύμφωνα μεγαλύτερης πολυπλοκότητας και μουσικότητας. Τα αίτια εμφάνισης αυτών των στροφών είναι ποικίλα: πρόωρος εγκλωβισμός, βεβιασμένη εξέλιξη τραγουδιού, αμέλεια εκ μέρους του εκτροφέα σχετικά με τις οφειλόμενες φροντίδες (έλεγχος των διαφόρων περιβαλλοντικών παραγόντων) κλπ.

Μπορούμε όμως να μιλήσουμε και παθολογικούς παράγοντες και κυρίως για ασθένειες του αναπνευστικού που συμπίπτει με την εμφάνιση και σταθεροποίηση ελαττωματικών στροφών. Αν θεραπεύσουμε έγκαιρα τα πουλιά δε θα πρέπει να υπάρχει εκφυλισμός στις στροφές. Αν όμως δεν το κάνουμε η στροφή μπορεί να εκφυλιστεί και ακόμα κι αν εξαφανιστεί η ασθένεια, να παραμείνει στο τραγούδι. Πολλά ένρινα και γδαρσίματα οφείλονται σε παθολογικά αίτια που ο εκτροφέας δεν παρατήρησε έγκαιρα.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε και μια απλή αναφορά και στις ελαττωματικές φωνές, ή με άλλα λόγια σε εκείνα τα φαινόμενα που επηρεάζουν την ηχητική έκβαση του καναρινιού σε γενικές γραμμές. Η μεγαλύτερη πληγή ήταν ανέκαθεν η αφωνία (είτε απόλυτη είτε ελαφριά).Τα αίτια εμφάνισής της είναι κυρίως γενετικού χαρακτήρα (κακές διασταυρώσεις που μεταφράζονται σε ελαττωματικά φωνητικά όργανα) και παθολογικού χαρακτήρα. Σε ότι αφορά τα παθολογικά αίτια δε μπορεί να γίνει κάτι παρά μόνο να μην χρησιμοποιούνται τα καναρίνια αυτά στην αναπαραγωγή. Τα παθολογικά αίτια έχουν και δύσκολη θεραπεία αλλά υπάρχει η πιθανότητα να εξαφανιστούν με την εξάλειψη της ασθένειας που τα προκάλεσε. Η γλυκόριζα είναι ένα καλό θεραπευτικό μέσο αλλά μπορούμε να κατατρέξουμε και σε έναν κτηνίατρο που θα μας συνταγογραφήσει μια κατάλληλη θεραπεία για την ασθένεια.

Ξεχωριστή μνεία αξίζουν οι επονομαζόμενες nabinizantes (ρουπσενικές) φωνές οπότε τα καναρίνια παρουσιάζουν τονικά ελαττώματα. Σε αυτή τη περίπτωση παρόλο που εκτελούν σωστά τις διαφορετικές στροφές που έχουν φτάσει τα ενήλικα καναρίνια, αυτά δεν έχουν φτάσει τη σεξουαλική ωριμότητα. Η φτωχή τονικότητα του τραγουδιού τους οφείλεται στην υπερβολική χορήγηση στο μείγμα, σπόρων γογγυλιού (ρούπσεν) (D. Rafael Leon Rivero, “H εκπαίδευση του καναρινιού Roller”, Pajaros, no 7, 2 Epoca, σελ. 16 (1969): «Το γογγύλι περιέχει ουσίες βρογχοκηλικές που προκαλούν αύξηση (υπερπλασία) του θυρεοειδούς, αδένα που βρίσκεται στο μπροστινό μέρος του λαιμού των πουλιών και που μέσω της ορμόνης της (θυροξίνη) ενισχύει την έκκριση των όρχεων -και όλοι γνωρίζουμε ότι το τραγούδι των πουλιών εξαρτάται από αυτή την έκκριση- οπότε όσο πιο αυξημένη είναι τόσο πιο στριγκό θα είναι και το τραγούδι. Η υπερπλασία στην οποία αναφερόμαστε βλάπτει την έκκριση της θυρεοειδούς ορμόνης που σαφώς μειώνεται στο κυκλοφορικό και άρα η διέγερση στους όρχεις του πουλιού δε θα είναι τόσο έντονη και το τραγούδι του που έχει άμεση σχέση, όπως είπαμε, θα είναι και πιο απαλό. Ο εκτροφέας θα πρέπει να αποφύγει οπωσδήποτε να γίνει κάτι τέτοιο γι’ αυτό και θα προσέχει ώστε η δόση του γογγυλιού  να μην είναι υπερβολική».

Ήδη είπαμε ότι δεν είναι το ίδιο να μιλάμε για ελαττωματικές στροφές και για αρνητικές στροφές, παρόλο που και οι δύο κατηγορίες είναι αναπόφευκτα δεμένες. Σε ότι αφορά το Timbrado υπάρχουν 3 στροφές που αφαιρούν πόντους: τα γδαρσίματα, οι στριγκλιές και τα ένρινα. Ας δούμε ταχέως κάθε μια από αυτές.

Γδαρσίματα (Rascada): Ελάττωμα που έχει τη ρίζα του στην υπερβολική επικράτηση του συμφώνου «ρ» κατά τις στροφές, γεγονός που παράγει έναν ήχο που ενοχλεί το αφτί μας. Εμφανίζεται σε εκείνες τις στροφές συνεχιζόμενου ρυθμού (timbres και ποικιλίες γυρισμάτων) και στα επονομαζόμενα floreos (διανθίσματα) και reñideros (καυγαδίσματα). Δεν πρέπει να συγχέουμε το γδάρσιμο με τις λοξές στροφές που είναι ίδιες κάποιων πουλιών που προέρχονται από διασταύρωση με άγρια καναρίνια στα οποία επικρατεί ο ήχος των συμφώνων «ρκ» χωρίς όμως να σπάει η μουσικότητα του τραγουδιού.

Στριγκλιές (Estridencia): Ελάττωμα που συνίσταται σε μια απότομη αλλαγή είτε στον τόνο είτε στην ένταση του ήχου κατά την εκφορά του τραγουδιού, που προκαλεί απώλεια της μουσικότητάς του (ρυθμό, αρμονία και μελωδία). Τα ανεβάσματα τόνου και έντασης που προκαλούν τη στριγκλιά μπορούν να εξομαλυνθούν μειώνοντας την ποσότητα του φωτός και αυξάνοντας την ποσότητα σπόρου γογγυλιού (ρούπσεν).

Ένρινα (Nasalidad): Ελάττωμα που συνίσταται στην εκφορά ενός ελαττωματικού ήχου η αρχή του οποίου φαινομενικά μοιάζει να βρίσκεται στο ρινικό σύμπλεγμα και όχι στο συρίγγιο. Γενικά εμφανίζεται σε στροφές στις οποίες επικρατεί ο ήχος των φωνηέντων (πιο καθαρά από εκείνα που επικρατούν τα σύμφωνα) και σε εκείνα που εμφανίζονται κάποια σύμφωνα που λόγω της ιδιαίτερης ηχηρότητας, είναι υποκείμενα στο να παράγουν ένρινο ήχο αν η απαγγελία δεν είναι η κατάλληλη. Παραδείγματα παραγωγής ένρινου ήχου που οδηγεί σε εκφυλισμό της στροφής, είναι εκείνα των καναρινιών Roller στα φλάουτα (αντικατάσταση του «ντ» από «μ») και στα Timbrado στην καμπάνα (ελαττωματική απαγγελία του «ν»).

Οι προβληματικές στροφές έχουν ποινή ανάλογα με την έντασή τους ενώ πιο σοβαρό πρόβλημα θεωρούνται οι ένρινοι ήχοι ενώ οι ελαφριοί αφαιρούν πόντους την ώρα της πραγματοποίησης της στροφής αλλά δεν καταλήγουν να είναι αρνητικοί με όλη τη σημασία της λέξης.
Σε ότι έχουμε προαναφέρει, είδαμε ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι ελαττωματικές στροφές μπορεί και να διορθωθούν ή τουλάχιστον να εξομαλυνθούν ανάλογα με την αιτία της προέλευσής τους. Αν αυτό δεν είναι δυνατόν τότε ο εκτροφέας πρέπει να προσφύγει σε πιο ριζικές μεθόδους.

Έχουμε ταχθεί από την αρχή της παρούσας εργασίας ενάντιοι στη χρήση δασκάλων για την εκπαίδευση των Timbrado δεδομένου του γενετικού τους πλούτου και δεδομένου του πόσο αντιπαραγωγική είναι αυτή η πρακτική για τη βελτίωση του εγγενούς πατρόν που απαιτεί το τραγούδι αυτών των καναρινιών. Πίσω από αυτή την πρακτική κρύβεται συνήθως μια εκτροφή παραδοσιακή χωρίς ρίσκα που ως σκοπό έχει την επιτυχία στους διαγωνισμούς και την πώληση των ζευγαριών. Παρόλα αυτά ο εκτροφέας ξέρει ότι σε μερικές περιπτώσεις η χρήση δασκάλου μπορεί να δικαιολογηθεί. Ουσιαστικά είναι κατακριτέα η ανεξέλεγκτη τακτική εκπαίδευσης με δασκάλους. Η ίδια όμως πρακτική χρησιμοποιούμενη σε συγκεκριμένες και δικαιολογημένες περιπτώσεις μπορεί να είναι εποικοδομητική. Χωρίς καμία αμφιβολία η διόρθωση σε πουλιά που παρουσιάζουν στο τραγούδι τους ελαττωματικές στροφές, είναι ένας από τους λόγους που θα μπορούσε να είναι δικαιολογημένη η χρήση δασκάλου ο οποίος θα είχε ως σκοπό την εκπαίδευση των καναρινιών που από μόνα τους δεν είχαν τα απαραίτητα προσόντα για να πραγματοποιήσουν το τραγούδι τους. Ωστόσο, αν το καλοσκεφτούμε θα αντιληφτούμε ότι τέτοια πρακτική δεν αξίζει τον κόπο. Όπως και να έχει θα κάνουμε μια αναφορά καθαρά εκπαιδευτικού χαρακτήρα.

Ο τύπος εκπαίδευσης στον οποίο αναφερθήκαμε πρέπει να έρθει εις πέρας υπό μια σειρά απαιτήσεων που είναι δύσκολες να πραγματοποιηθούν από την πλειοψηφία των εκτροφέων. Αυτές οι απαιτήσεις είναι η τοποθεσία, ο χρόνος και ένα πουλί που να συγκεντρώνει τα απαραίτητα στοιχεία για την εκπαίδευση. Για τα πρώτα δε χρειάζεται να μιλήσουμε, για το τρίτο θα κάνουμε μια απλή αναφορά. Ο εκτροφέας θα πρέπει να αντιληφθεί ότι εάν δεν πληροί αυτά τα τρία απαιτούμενα πρέπει να αποποιηθεί τα ελαττωματικά πουλιά.

Για το θέμα των δασκάλων πολλά έχουν ειπωθεί σε πολλές εργασίες, ίσως σε υπερβολικές, αλλά κατά την άποψη της πλειοψηφίας των εκτροφέων, η προσέγγιση του θέματος είναι τουλάχιστον μη ικανοποιητική. Όπως και να έχει αν υπάρχει κάτι στο οποίο όλοι συμφωνούν, αυτό είναι ότι το πουλί που προορίζεται γι’ αυτή τη δουλειά πρέπει να είναι πολύ ποιοτικό και χωρίς ελαττώματα στο τραγούδι του. Πρέπει να είναι ένα καναρίνι στο οποίο οι φωνητικές ικανότητες (ρυθμός, αρμονία και μελωδία) να είναι τέλειες, με πλούσιο ρεπερτόριο. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι η ποιότητα είναι σημαντικότερη της ποσότητας και άρα ότι ανάμεσα σε 2 πουλιά προτιμάται εκείνο που έχει λιγότερες αλλά ποιοτικότερες στροφές, παρά ένα πουλί που έχει μεγαλύτερη ποικιλία ρεπερτορίου αλλά είναι κατώτερης ποιότητας. Είναι βασική μια καλή απαγγελία ώστε να αποφευχθεί το να μάθουν λάθος το μάθημά τους οι μαθητές και να πραγματοποιούν στροφές που δε θα έχουν την απαραίτητη καθαρότητα (αυτό μεταφράζεται σε στροφές μειωμένης ποιότητας).

Τέλος, ο δάσκαλος θα είναι της ίδια οικογένειας ή γραμμής τραγουδιού με τους μαθητές ή, τουλάχιστον, θα έχει ένα τραγούδι με χαρακτηριστικά  συμβατά με το δικό τους. Ένα πρόβλημα που τίθεται τη στιγμή εφαρμογής αυτού του συστήματος είναι εκείνο της διατήρησης του τραγουδιού των ενήλικων αρσενικών μιας και συνήθως, όσο μπαίνουν σε οίστρο και είμαστε σε περίοδο αναπαραγωγής, το τραγούδι πέφτει σε ποιότητα, μερικές φορές και απότομα. Χωρίς αμφιβολία, ο ιδανικός δάσκαλος θα ήταν ένα πουλί που δεν έχει αναπαραχθεί ώστε το τραγούδι του να έχει διατηρηθεί καλύτερα. Το γεγονός όμως αυτό θα προϋπέθετε να μην χρησιμοποιηθούν ως επιβήτορες τα πουλιά καλύτερης ποιότητας πράγμα που θα έβλαπτε τη γενετική εξέλιξη.


Σε ότι αφορά ηλεκτρονικά μέσα για διδασκαλία θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι παρά την υψηλή ποιότητα της εγγραφής, πάντα θα χάνεται κάποια σημαντικότατη ηχητική ή μουσική χροιά.

Για να έρθει εις πέρας η εκπαίδευση των νεαρών πουλιών θα πρέπει να τοποθετήσουμε μια σκούρα κουρτίνα μπροστά τους, αλλά σε μια συνετή απόσταση για να μη μειώσουμε τον αερισμό του χώρου τους. Η αναγκαιότητα να κρατήσουμε σε σκοτεινό μέρος τα καναρίνια είναι για να αποτρέψουμε τη διάθεσή τους για τραγούδι ώστε να δώσουν μεγαλύτερη προσοχή στο δάσκαλο και να μιμηθούν σωστά το τραγούδι του. Αν μου επιτρέπεται η έκφραση, πρόκειται για έναν βομβαρδισμό των πουλιών με το τραγούδι του δασκάλου ώστε να αλλάξουν το τραγούδι τους με εκείνο του δασκάλου.


Ο δάσκαλος μπορεί να τοποθετηθεί με διαφορετικούς τρόπους: ανάμεσα στους μαθητές, μπροστά τους κλπ. Το σημαντικό είναι να φτάσει σωστά ο ήχος στους μαθητές και να μην  υπάρχουν φυσικά εμπόδια που θα αδρανοποιούσαν το σωστό άκουσμα των μαθημάτων τους.

Η) Τραγούδι εξαιρετικά φτωχό ή διακοπτόμενο.
 
Δυστυχώς, συμβαίνει, κάποια πουλιά να αναπτύσσουν μια έλλειψη ικανοτήτων τόσο λόγω εξωτερικών παραγόντων όπως το ζευγάρι ή η λανθασμένη δράση του εκτροφέα (για παράδειγμα να κλείνουμε τα καναρίνια πριν κλειδώσουν το ρεπερτόριό τους). Δεν πρέπει να συγχέουμε αυτά τα πουλιά με εκείνα που διακόπτουν το κελάιδισμά τους όταν είναι στη φάση του να το κλειδώσουν ή αφού το έχουν κάνει. Παρόλο που σε περιπτώσεις οι αιτίες συμπίπτουν, η εξήγηση είναι δύσκολη αφού υπάρχουν καναρίνια που χωρίς εμφανή αιτία αρχίζουν να κλειδώνουν σε ένα μέρος του ρεπερτορίου τους, εις βάρος του άλλου και πλέον δεν είναι δυνατόν να γίνει τίποτα για να διορθωθεί. Αναφερόμαστε σε εκείνα τα μικρά που κατά τη διάρκεια της εξέλιξής τους ποτέ δεν έδειξαν ικανότητες για πραγματοποίηση πλούσιου και ποικίλου τραγουδιού παρόλο που δεν είχαν στροφές ελαττωματικές ή αρνητικές.

Η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί σε αυτές τις περιπτώσεις θα μπορούσε να είναι παρόμοια με εκείνη στην οποία κάναμε μνεία πρωτύτερα, μιλώντας για την εκπαίδευση με δασκάλους. Το μοναδικό διαφορετικό σχετικά με τα προαναφερθέντα είναι ότι δεν πρέπει να έχουμε τα καναρίνια σε απόλυτο σκοτάδι. Η κουρτίνα θα κρύβει λίγο το φως ώστε η απαγόρευση στο τραγούδι να μην είναι απόλυτη. Ο σκοπός είναι τα καναρίνια να πάρουν στροφές του δασκάλου αλλά χωρίς να χάσουν το τραγούδι τους. Για το λόγο αυτό η δομική ομοιότητα ανάμεσα στο τραγούδι του δασκάλου κι εκείνου των μαθητών θα πρέπει να είναι ει δυνατόν μεγαλύτερη. Πρόκειται για εμπλουτισμό, όχι αντικατάσταση.

Ας θυμηθεί ο αναγνώστης ότι η εκπαίδευση με δάσκαλο είναι αντίθετη με την ακόλουθη δουλειά της γενετικής βελτίωσης των καναρινιών μας.

6. Δημιουργία των ομάδων: μια από τις πιο όμορφες και πολύπλοκες στιγμές της αθλητικής προετοιμασίας των καναρινιών φωνής είναι χωρίς αμφιβολία η δημιουργία των ομάδων. Οι ομάδες, όπως ξέρει ο αναγνώστης, είναι κομμάτια 4 καναρινιών παρόμοιου τραγουδιού σε ρεπερτόριο και τονικότητα που αξιολογούνται βάσει του συνόλου των βαθμών καθενός χωριστά από τα καναρίνια και στο βαθμό αρμονίας που υπάρχει στο τραγούδι τους. Η ικανότητα του να φτιάξεις μια καλή ομάδα από τη μουσική ευαισθησία που έχουμε.

Οι ομάδες θα προκύψουν από εκείνα τα καναρίνια που έχουμε βάλει μαζί χωρίζοντάς τα σε κλουβιά διαγωνισμού (βλ.  Σημείωση 3 στο τέλος). Τα καναρίνια που δημιουργούν μια ομάδα συνήθως πραγματοποιούν ένα ρεπερτόριο αλλά σε κάποιες περιπτώσεις αυτό δε συμβαίνει. Δύο είναι, κυρίως, οι λόγοι που δημιουργούνται ομάδες με πουλιά διαφορετικού τραγουδιού. Ο πρώτος είναι να μην έχει κανείς τουλάχιστον 4 καναρίνια με το ίδιο τραγούδι πράγμα που συμβαίνει στα εκτροφεία όπου χωρίζονται τα πουλιά σε διαφορετικές κλούβες πτήσης ανά αδέρφια ( δε δίνουν όλα τα ζευγάρια πάνω από 3 αρσενικά). Ο δεύτερος λόγος είναι η πρωτοτυπία κάποιων εκτροφέων που λόγω της μεγάλης τους μουσικής ευαισθησίας ψάχνουν στις ομάδες πιο ποικίλους μουσικούς συνδυασμούς από εκείνους των παραδοσιακών ομάδων που σε κάποιες περιπτώσεις παρουσιάζουν μεγάλη δόση μονοτονίας.

Επιπλέον υπάρχουν καναρίνια που λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους δε μπορούν να ενταχθούν σε μια παραδοσιακή ομάδα, μιας και παρόλη την ατομική τους ποιότητα, όταν τραγουδούν μαζί 4 καναρίνια όχι μόνο δεν υπάρχει η απαραίτητη αρμονία αλλά η ατομική ποιότητα μοιάζει να μειώνεται και μαζί της μειώνεται η ατομική αξιολόγηση των καναρινιών. Πρόκειται για ομάδες που τα καναρίνια δεν ενώνουν αρμονικά τις μελωδίες τους και προκύπτει ένας μπερδεμένος και μονότονος ήχος. Υπάρχουν επίσης πουλιά που έχουν μια ή διάφορες στροφές που ξεχωρίζουν  πάνω από εκείνες των υπολοίπων, για διαφορετικούς λόγους και όταν φτιάχνεται μια ομάδα από 4 από αυτά, μοιάζει ότι επαναλαμβάνουν συνέχεια αυτές τις στροφές (ένα ξεκάθαρο παράδειγμα είναι τα πουλιά που πραγματοποιούν στροφή campana κυρίως στην έκδοσή της μαζί με floreo τιλόν)

Θα πρέπει επίσης να έχουμε πουλιά σαν ρεζέρβα στην περίπτωση που το ένα από τα 4 πεθάνει αν κι αυτό εξαρτάται από τον αριθμό των πουλιών που έχουμε ως συμβατά με εκείνα της διαγωνιζόμενης ομάδας.

Αν έχουμε και πουλιά ελαττωματικά, αυτή η ανάγκη αυξάνεται στην περίπτωση που θέλουμε να δημιουργήσουμε μια ομάδα στην οποία θα πρέπει να κυριαρχεί η αρμονία η οποία θα σπάσει όταν στο τραγούδι ενός από τα πουλιά υπάρχει μια στροφή αρνητική ή ελαττωματική.
Ένα πρόβλημα παρουσιάζει η τοποθέτηση των πουλιών στην ομάδα. Τα πουλιά τοποθετούνται κάθετα, το ένα κλουβί πάνω στο άλλο, όντας το ψηλότερο κλουβί εκείνο που φέρει το πρώτο γράμμα ή νούμερο:

Αυτή η τοποθέτηση είναι η καθορισμένη για τα καναρίνια Roller και τα Timbrado. Υπάρχει μια πληθώρα θεωριών σχετικά με την τοποθέτηση.

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΚΛΟΥΒΙΩΝ



  Α1
 
  Β2

  C3

  D4

Αυτό που πρέπει να επιτευχθεί είναι ο ήχος να είναι ομοιογενής και ο συνδυασμός του τραγουδιού να είναι τέλειος. Γενικά η ομάδα θα πρέπει να έχει μια τέλεια αρμονία. Θα ξαναπώ ότι πέραν της όποιας θεωρίας, είναι η μουσική ευαισθησία του εκτροφέα που θα πρέπει να καθοδηγεί. Η τοποθέτηση θα γίνει εμπειρικά, ακούγοντας τα καναρίνια. Η πλειοψηφία των εκτροφέων τοποθετούν το πιο δυνατό καναρίνι στην πιο χαμηλή θέση διότι αν τοποθετούνταν διαφορετικά θα έβλαπτε τα άλλα πουλιά, θα επιβάλλονταν σε αυτά και θα έσπαγε η αρμονία του συνόλου αν δεν απαγόρευε ακόμα  και το τραγούδι των άλλων πουλιών.

Κατηγορία διαγωνισμού: Μονά. Τα καναρίνια που διαγωνίζονται σε αυτή την κατηγορία συνηθίζεται να είναι τα καλύτερα κάθε εκτροφής. Προσωπικά, και χωρίς να θέλω να υποτιμήσω τη σημαντικότητα των συμμετοχών ανά ομάδα, προτιμώ την κατηγορία των μονών μιας και σημαίνει την προσφορά δυνατοτήτων σε όλα τα καναρίνια χωρίς να χρειάζεται να εξαρτάται η βαθμολόγηση από τα υπόλοιπα καναρίνια όπως όταν είναι ομάδα (stam). Σήμερα, πολλοί διαγωνισμοί περιλαμβάνουν στους κανονισμούς τους ένα άρθρο που επιτρέπει στα καναρίνια εκείνων των ομάδων που δεν τραγούδησαν τα 4 πουλιά, να περάσουν στην κατηγορία των μονών. Είναι ένας σωστός κανονισμός μέσω του οποίου αποφεύγεται καναρίνια υψηλής ποιότητας να μείνουν  χωρίς βραβείο μόνο και μόνο επειδή η ομάδα στην οποία βρίσκονταν απέτυχε. Σε πόσους διαγωνισμούς δεν υπήρξε η αίσθηση ότι καναρίνια που ανήκαν σε ομάδες δεν βραβεύθηκαν ενώ είχαν μεγαλύτερο βαθμό από άλλα που βραβεύθηκαν σε ατομικό διαγωνισμό; Όταν χάσει η ομάδα ως σύνολο, τα καναρίνια που την αποτελούν χάνουν κάθε πιθανότητα να κερδίσουν βραβείο (εκεί όπου ο παραπάνω κανόνας δεν ισχύει) εκτός από το Gran Premio όπου το βραβείο δίνεται στο καναρίνι που έλαβε τη μεγαλύτερη βαθμολόγηση στο διαγωνισμό.

Τελευταία, επιτρέπεται η συμμετοχή ομάδων 4 καναρινιών, τη φορά στην κατηγορία των μονών. Είναι σκανδαλώδες ότι οι ομοσπονδίες αγνοούν με αυτό τον τρόπο τον κανονισμό που απαγορεύει στους κριτές να κρίνουν ομάδες των τεσσάρων χωριστά –Κώδικας Timbrado-. Δε θέλω να μπω σε πολεμική στο πρέπον ή μη τέτοιας τακτικής αλλά θέλω να καταλάβει ο αναγνώστης ότι μπορεί να υπάρξει η παρανόηση ότι οι 4 μονάδες ενός εκτροφέα τραγουδούν και ότι στην ομάδα που ο ίδιος παρουσιάζει χάνει κάποιο πουλί (όπως σε πάνω από μια περίπτωση συμβαίνει στους διαγωνισμούς όπου εφαρμόζεται αυτό το σύστημα). Δεν είναι σωστότερο λοιπόν το σύστημα που είδαμε πριν,  όπου περνούν σε ατομική κρίση τα πουλιά των οποίων οι ομάδες έχασαν λόγω κάποιου λάθους ενός πουλιού;

7. Προπόνηση και προετοιμασία: Η προπόνηση ή προετοιμασία των καναρινιών φωνής, όπως ήδη παραπάνω έχουμε πει, πρέπει να ξεκινήσει όταν αυτά έχουν κλειδώσει/κρυσταλλώσει το τραγούδι τους ή όταν τουλάχιστον, είναι σε σημείο να το κάνουν. Είναι αναγκαίο πριν  μπούμε πιο βαθειά στο θέμα, να μιλήσουμε σχετικά με την πρακτική σκεπάσματος των καναρινιών με μια κουρτίνα. Η πλειοψηφία των εκτροφέων πιστεύουν ότι η προπόνηση των καναρινιών τους συνίσταται στο να αφαιρέσεις το φως με την τοποθέτηση μιας κουρτίνας σε συνετή απόσταση από τα κλουβιά διαγωνισμού για να μην  στερείται ο αερισμός και να αποφευχθούν προβλήματα με τις φωνές των καναρινιών. Το κοντράστ ανάμεσα σε σκοτάδι ή ημίφως και το φως, όταν βγαίνουν από το σημείο που ήταν τοποθετημένα για να ακουστούν, ωθεί τα καναρίνια να τραγουδήσουν. Η χρήση της κουρτίνας (το σκέπασμα των καναρινιών) είναι μια πρακτική όπως και ότι αναφέρεται στην εκτροφή καναρινιών φωνής, πρέπει να γίνεται με μεγάλη προσοχή αφού αν καλύψουμε τα καναρίνια πριν αυτά κρυσταλλώσουν το τραγούδι τους το μόνο που θα καταφέρουμε θα είναι να τα καθυστερήσουμε περισσότερο ακόμα και να διακόψουν το ρεπερτόριό τους ή να έχουν τονικότητα και ένταση τραγουδιού εξαιρετικά φτωχή. Ένα από τα πιο συχνά λάθη του αρχάριου εκτροφέα είναι εκείνο του να σκεπάζει πολύ νωρίς τα πουλιά του.

Δεν είναι όμως απαραίτητο να σκεπαστούν τα καναρίνια για να έχουμε μια σωστή προπόνησή τους. Πράγματι, έχοντας τα πουλιά στις περιβαλλοντικές συνθήκες που έχουμε ήδη αναφερθεί, τότε ήδη ζουν σε μια επαρκή ημισκιερή κατάσταση ώστε βγάζοντάς τα στο φως από το χώρο που τα διατηρούμε, να ξεκινήσουν το τραγούδι. Επιπλέον, κι αν έχουν συνηθίσει την παρουσία μας μέσω της συνεχούς παρατήρησης, φτάνει να τα βγάλουμε από το χώρο που τα κρατούμε, για να αρχίσουν να τραγουδούν από το απλό ένστικτο εδαφικής διεκδίκησης. Η σταδιακή εξέλιξη του τραγουδιού του καναρινιού, την οποία και υπερασπιζόμαστε, κάνει μη απαραίτητη την κάλυψη των καναρινιών παρά μόνο στην περίπτωση απόγειου της εξέλιξής τους σε ημερομηνίες κοντινές  σε εκείνες του διαγωνισμού και για να αποφύγουμε να μπουν σε υπερβολικό οίστρο. Η κουρτίνα θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί σαν εργαλείο τη στιγμή συντήρησης του τραγουδιού διότι σε άλλη περίπτωση διατρέχουν κίνδυνο να μη φτάσουν στο απόγειο των δυνατοτήτων τους στους διαγωνισμούς, ως αποτέλεσμα πτωτικής εξέλιξης σε ποιότητα, που επιφέρει η πτώση του κύκλου του τραγουδιού.

Μέχρι τη στιγμή που τα πουλιά θα είναι σε θέση να αρχίσουν να προπονούνται, θα περιοριστούμε να καθόμαστε μπροστά από το χώρο που τα έχουμε και να τα ακούμε όσο τραγουδούν. Δεν πρέπει να τα ακούμε όλα μαζί αλλά να επικεντρωνόμαστε σε ένα ή περισσότερα για να μην τρελαθούμε κιόλας και να μπορέσουμε να κάνουμε μια ικανοποιητική παρατήρηση. Αν είναι δυνατόν αυτή η παρατήρηση θα πρέπει να γίνεται και με παρουσία άλλων ατόμων ώστε τα πουλιά να συνηθίσουν πλήρως την ανθρώπινη παρουσία και να δείχνουν περισσότερη εμπιστοσύνη.

Όταν κρίνουμε ότι έχει φτάσει η στιγμή να ξεκινήσουμε την προετοιμασία θα πρέπει να αρχίσουμε να βγάζουμε τα καναρίνια ατομικά ή ως ομάδες. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ένα ήσυχο και με καλή ακουστική δωμάτιο. Είναι σημαντικό το δωμάτιο που θα ακούμε τα καναρίνια αφού επηρεάζει την ακουστική μας και την εντύπωση που θα δώσουν, αφού η ποιότητα των πουλιών μπορεί να είναι υπερβολικά καλή ή όχι εξαρτώμενο από την ακουστική του δωματίου. Αυτό είναι βασικό αφού είναι ένδειξη της εντύπωσης που θα δώσει στους κριτές στο δωμάτιο που θα γίνει η κρίση των καναρινιών.

Κατά προτίμηση θα χρησιμοποιήσουμε ηλεκτρικό φωτισμό, σαν εκείνο των διαγωνισμών, μιας και το φως, σε κάποιες περιπτώσεις, ερεθίζει υπερβολικά τα καναρίνια που δεν θα πραγματοποιήσουν το τραγούδι τους σε συνθήκες της επιθυμητής ηρεμίας ώστε να εκτιμηθεί και η ποιότητά τους. Τα διαγωνιστικά κλουβιά θα τοποθετηθούν σε ένα τραπέζι, το ένα πάνω στο άλλο ενώ στο τελευταίο θα τοποθετήσουμε μια τάβλα για να ευνοήσουμε τη συγκέντρωση των καναρινιών στο τραγούδι , οπότε αυτή η φαινομενικά ασήμαντη λεπτομέρεια είναι τελικά σημαντική για τη σωστή ακρόαση των καναρινιών. Τις πρώτες φορές που θα βγάλουμε τα καναρίνια μας, θα φανούν δύσπιστα εξαιτίας του καινοφανούς της κατάστασης και θα αρχίσουν να πηδούν νευρικά και να φωνάζουν το ένα το άλλο. Αφού ξεπεραστούν αυτές οι πρώτες ενδείξεις ανησυχίας, θα αρχίσουν να ξετυλίγουν το ρεπερτόριό τους. Δεν πρέπει να μας ανησυχήσει αν δεν τραγουδάνε τις πρώτες φορές που θα τα βγάλουμε γιατί κατά κάποιον τρόπο είναι φυσιολογικό. Υπάρχουν καναρίνια που χρειάζονται περισσότερο χρόνο από άλλα για να αρχίσουν να τραγουδούν με την παρουσία μας. Όλες τις μέρες θα βγάζουμε τα καναρίνια μας στο τραπέζι από 5 έως 20 λεπτά -ο χρόνος εξαρτάται από κάθε ξεχωριστή περίπτωση-. Το να βάζουμε το καναρίνι να τραγουδάει πολλή ώρα ή να το βγάζουμε πολλές φορές τη μέρα, κάνει να αυξάνεται η κατάσταση οίστρου. Ένα σημάδι που θα μας κάνει να εκτιμήσουμε σε πολλές περιπτώσεις, αν τα καναρίνια μας  θα τραγουδήσουν όταν τα βγάλουμε, είναι η στάση που υιοθετούν. Αν είναι ήρεμα οι πιθανότητες να τραγουδήσουν είναι πολλές. Αν αντιθέτως πηδάνε από πατήθρα σε πατήθρα αγχωμένα και νευρικά, κουνώντας τα φτερά τους, δεν θα τραγουδήσουν κι αν το κάνουν θα το κάνουν βιαστικά και διακοπτόμενα.

Σχετικά με το ποιά στιγμή της μέρας είναι η καταλληλότερη για να βγάλουμε τα καναρίνι να τραγουδήσουν, αυτό εξαρτάται από το χρόνο που έχουμε και το πότε τον έχουμε. Το ιδανικό είναι αν γίνεται ανάμεσα στις 9 το πρωί και τις 8 το βράδυ, ωράριο που πραγματοποιείται και η κρίση στους διαγωνισμούς. Δεν υπάρχει λόγος να βγάζουμε τα καναρίνια όλες τις μέρες την ίδια ώρα επειδή θα πρέπει αν τα συνηθίσουμε να τραγουδάνε οποιαδήποτε ώρα και σε οποιοδήποτε μέρος. Είναι λίγοι οι διαγωνισμοί στους οποίους επιτρέπεται στον εκτροφέα να επιλέξει την ώρα που θα περάσουν από κριτική επιτροπή τα καναρίνια του.

Αν ακολουθήσουμε όλα αυτά που είπαμε στις προηγούμενες παραγράφους τότε τα καναρίνια μας θα τραγουδήσουν όταν φτάσει η κρίσιμη στιγμή που θα περάσουν από το τραπέζι του κριτή.


Περιεχόμενο - Αρθρογραφία - Προετοιμασία των καναρινιών φωνής TImbrado για διαγωνισμούς