Ε.Λ.Ι.Τ. - Ελληνική Λέσχη Ισπανικού Τιμπράδο
Greek Club Timbrado Español / Club Griego de Timbrado Español

Κώδικας τραγουδιού ισπανικού καναρινιού Τιμπράδο (Timbrado Español)
κατά την Ισπανική Ορνιθολογική Ομοσπονδία F.O.E. (Federación Ornitológica Española)
Άρθρο του κ. Tomas Valenzuela, κριτή της F.O.E

Federación Ornitológica Española

Μετάφραση άρθρου για την Ελληνική Λέσχη Ισπανικού Τιμπράδο – Ε.Λ.Ι.Τ. (www.elit-timbrado.gr) από τον Χρήστο Τρυφωνόπουλο, όπως αναδημοσιεύθηκε στο www.timbradoespanol.com από το http://aviariosanrafael.es.tl


Οι διαφορετικές νότες του timbrado σύμφωνα με τη F.O.E. Είναι πολύ σημαντικές για μένα κάθε φορά που προσπαθώ να εξηγήσω σε όποιον ενδιαφέρεται, με τον τρόπο μου, ελπίζοντας ότι θα μπορέσουν να βοηθήσουν να μάθετε για το καναρίνι μας και τη ράτσα FOE. Διαφορετικά το καναρίνι δεν έχει κανέναν να το υπερασπιστεί / το καναρίνι υπερασπίζεται μόνο του.
Συγκριτικά, ας πούμε ότι οι διάφορες γνώσεις που υπάρχουν είναι αρκετά δύσκολες και πολύ τεχνικές και αναφέρονται στους ανθρώπους που είναι πρόθυμοι και φιλοδοξούν να γίνουν κριτές, από την άλλη πλευρά είναι πολύ ενδιαφέρον για όσους μπορούν και θέλουν να περάσουν καλά και γνωρίσουν άλλους ενδιαφέροντες ανθρώπους από διάφορα μέρη.

---Τα καναρίνια timbrado έχουν το δικό τους τρόπο τραγουδιού.
---Μέσα στις στροφές και τη γλώσσα των καναρινιών μας, υπάρχει η δική του μορφή έκφρασης.

Εξισώνοντας τη γλώσσα μας με την γλώσσα του καναρινιού διαπιστώνουμε ότι αποτελείται από φωνήεντα και από σύμφωνα τα οποία σχηματίζουν συλλαβές, λέξεις, ακόμη και φράσεις, αυτές οι λέξεις όπως θα δείτε θα επαναληφθούν αρκετές φορές επειδή κατανοώντας τες θα μάθουμε και θα μπορούμε να εξάγουμε συμπεράσματα έτσι ώστε όλα θα είναι πιο απλά όταν θα συγκρίνουμε τα τραγούδια των καναρινιών.

Όσον αφορά τα φωνήεντα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα καναρίνια μας χρησιμοποιούν ήχους που ταιριάζουν με τα γράμματά μας, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί να μην κάνουμε λάθη, με σταθερότητα και μέρα με τη μέρα τα καναρίνια μας θα μας λένε τα τραγούδια τους ή το ρεπερτόριο τους, και στη συνέχεια μπορούμε να περάσουμε με τον ίδιο τρόπο και στα σύμφωνα, αν και πρέπει να είστε πιο προσεκτικοί, επειδή είναι λίγο πιο δύσκολο, ο ήχος του δεν είναι παρά ευφάνταστος από την ομοιότητα που υπάρχει σε διάφορα σημεία της χώρας.

Λάβετε υπόψη ότι για την ορθή κατανόηση του τραγουδιού του Timbrado απαιτείται:

---- 1 --- ποιότητα
---- 2 --- ποικιλία
---- 3 --- ποσότητα

Λαμβάνεται υπόψη η κατάταξη (κωδικοποίηση) των στροφών (φωνών) του καναρινιού, ο ρυθμός τους, οι νότες μεταξύ τους οι σημειώσεις για τις στροφές καθώς και η ποικιλία στα ακούσματα έχει καλύτερα αποτελέσματα στην σωστή κατάταξή τους.

Οι στροφές (φωνές) κατατάσσονται σε:

- Συνεχής – Ομάδα φωνών (νοτών) κουδουνίσματα.
- Ημισυνεχής - Ομάδα φωνών (νοτών) κλιμακωτές
- Ασυνεχής - Ομάδα φωνών (νοτών) διακοπτόμενες

Οι νότες είναι:

----Επίπεδες, φθίνουσες και αύξουσες, αυτά πρέπει να τα έχουμε πάντα κατά νου, είναι πολύ βασικά και απαραίτητα για αρχή, στη συνέχεια θα μπορέσουμε να ασχοληθούμε περισσότερο.

Η νότα timbre metalico (μεταλλικό κουδούνισμα) αποτελείται από το σύμφωνο (R) και το φωνήεν (Ι) και συνθέτουν το ri -ri -ri -ri. Στη συνέχεια, ακολουθεί  η νότα timbre intermedio (ενδιάμεσο κουδούνισμα) που αποτελείται από το σύμφωνο (R) και το φωνήεν (Ε) και συνθέτουν το re -re -re -re , ενώ μερικές φορές ο ήχος είναι rei - rei rei - είναι μια νότα σύνθετη που σχηματίζεται από το σύμφωνο (R) και τα φωνήεντα (Ε , Ι). Το Timbre profundo (βαθύ κουδούνισμα) σχηματίζεται από το σύμφωνο (R) και τα φωνήεντα (O) (U) και προκύπτει το ro -ro -ro και το rou - rou - rou.

Στη συνέχεια, έχουμε τη νότα Batida η οποία είχε καταταχθεί (κακώς) σαν Cloqueo (κακάρισμα), αλλά διαχωρίστηκε και πλέον αποτελείται από το σύμφωνο (Β) και φωνήεν (i) και ο ήχος που προκύπτει είναι bi - bi -bi- και (bil) (bil) (bil).

Η νότα cascabeleo (κουδούνισμα), είναι μια νότα πολύ κοντά στις timbres και αυτό της δίνει σίγουρη αξία. Αποτελείται από τα σύμφωνα (l, n) (l, n) (l, n) , και το φωνήεν (i) (i) (i), και ο ήχος ακούγεται (lin) (lin) (lin).

Οι Cloqueos, είναι νότες με διάφορες μορφές προφοράς (ήχους), οι νότες αυτές μοιάζουν με την κλώσα όταν καλεί τα κοτόπουλά της και αποτελείται από συμφώνα, πάντα έλεγα ότι είναι το κουτί της Πανδώρας, που ακούγονται (c-h-l-r-t-b) (c-h-l-r-t-b) (c-h-l-r-t-b) και φωνητικά (i-o-a-u) (i-o-a-u) (i-o-a-u). Οι νότες αυτές είναι πιο καλές, όταν ακούγονται κούφιες (chau) (chau) (chau) (chi) (chi) (chi) (cho - chou) (cho - chou) (cho - chou),  (ti - ti - ti) (pi- pi- pi) (lui-lui-lui) (blui) (blui) (blui) οι οποίες είναι διαφορετικές νότες ή καλύτερα διαφορετικός τρόπος προφοράς (τραγουδιού).

Η Castañuela (καστανιέτες) είναι μία από τις βασικές νότες και παρόμοια με τη νότα (Chau) είναι απλή και βασική στις νότες του timbrado, είναι μια πολύ μοναδική νότα και προέρχεται από την καστανιέτα της παραδοσιακής μουσικής (Ισπανικής) και προκύπτει από τα σύμφωνα (chl) (chl) (chl), και το φωνήεν (a) (a ) (a). Προφέρεται (chac) (chac) (chac) (clac) (clac) (clac). Χαρακτηριστικό της είναι ότι το πουλί ανοιγοκλείνει το ράμφος του.

Βασική νότα ή αλλιώς μοναδική στροφή είναι η chau-chau είναι καθαρή νότα, αλλά ορισμένοι εκτροφείς την αντιπαθούν, προτιμούν να μην την έχουν και δεν ξέρω γιατί σήμερα οι νότες είναι πολύπλοκες και με τέλειο ήχο μερικοί λένε ότι είναι άσχημη και ότι το πουλί πρέπει να προοδεύει, αλλά εγώ δεν καταλαβαίνω με ποιον τρόπο υπάρχει πρόοδος αν τις αφαιρέσουμε, το ίδιο ισχύει και για την ( Piau Piau ), αλλά θα τη δούμε αργότερα. Αποτελείται από το (ch-ch-ch) και τα φωνήεντα (a-u) (a-u) (a-u) και προφέρεται (chau-chau-chau) οι νότες δεν επαναλαμβάνονται πολύ και δεν είναι άσχημο, αλλά αν επαναλαμβάνεται συνέχεια, δεν αρέσει σε κανένα.

Επίσης άλλη μια βασική νότα ή αλλιώς μοναδική στροφή είναι η piau-piau-piau, όπως και  η (chau-chau) είναι καθαρή νότα, αλλά ορισμένοι εκτροφείς θα προτιμούσαν να μην υπάρχει στο ρεπερτόριο. Είναι επίσης καλό να μην δίνουμε σημασία στο να έχει το καναρίνι οπωσδήποτε όλες τις νότες, γιατί τότε μπορεί κάποιες να μη τις λέει καλά. Έτσι, ελπίζω και θέλω να λαμβάνετε υπόψη τα φωνηέντα και τα σύμφωνα και όπως προανέφερα οι νότες πρέπει να λαμβάνονται υπόψη.

Τα floreos de adorno (διακοσμητικά στολίδια), είναι νότες και στροφές πολλαπλές, απλές ή σύνθετες, είναι από τις πιο επιδεικτικές νότες που έχει το Timbrado μας, αυτές οι νότες είναι ατελείωτες στα καναρίνια ακόμα και αν θέλετε να τις συγκρίνετε με αυτές των άγριων πουλιών, έχει διάφορες μορφές έκφρασης και την πληθώρα των νοτών που υπάρχουν, στις νότες αυτές υπάρχουν όλα τα σύμφωνα και όλα τα φωνήεντα. Παραδείγματα που μπορούν να αναφερθούν, είναι (pi-pi-pi) (tui- tui- tui) (tu-tu-tu) (tuli-tuli-tuli) (tulí-tulí-tulí) (tolú-tolú-tolú). Υπάρχουν πολλές μορφές έκφρασης και εκπομπών (τραγουδιού).

Η campana (καμπάνα) παλαιότερα θεωρούταν ότι έπρεπε να ανήκει στις floreos, αλλά σήμερα κατατάσσεται χωριστά, υπάρχουν δύο καθιερωμένες εκφράσεις της νότας με τα σύμφωνα (t-n-g-y-l) (t-n-g-y-l) (t-n-g-y-l) και τα φωνήεντα (i-o) (i-o) (i-o), απλά (tong-tong-tong) και σαν σύνθεση (ti-long-ti-long-ti-long). Αυτή η νότα, εφόσον είναι αργή και μελωδική είναι πολύ ωραία και ξαναλέω ότι αν επαναλαμβάνεται καταλήγει βαριά και σπάει τη μελωδία.

Οι νότες dúos (δίηχα)  προκύπτουν από τις αρθρώσεις, τα καναρίνια με δυνατότητες τις λένε με πολλή ομορφιά, είναι μία νότα που όταν την ακούει κάποιος νομίζει ότι ακούει κάτι πολύ διαφορετικό σαν να τραγουδούν ταυτόχρονα δύο πουλιά. Σύνθεση: Με όλα τα φωνήεντα της αλφαβήτου. Δομή: είναι ίδια με ό,τι έχουμε δει.

Η μορφή της έκφρασης: ανάλογα με τη νότα που δίνεται, θα είναι ανοιχτό ή κλειστό το ράμφος, τα dúos (δίηχα) ακούγονται σαν δύο πουλιά που τραγουδούν την ίδια στιγμή αλλά τραγουδά ένα, είναι πολύ ωραία και ευχάριστα στο αυτί.

Η timbre metálico
9
Η timbre intermedio
6
Η timbre profundo
13
Η nota batida
6
Η cascabeleo
12
Τα cloqueos
16
Οι castañuelas
9
Η chau—chau
6
Η piau—piau
6
Τα floreos de adorno
18
Η campana
6
Τα dúos
14
Η εντύπωση
1
Σύνολο
122

Όλες τις παραπάνω νότες και τις αντίστοιχες βαθμολογίες τους δεν σημαίνει ότι μπορεί να τις αποδώσει ένα καναρίνι τέλεια.

Επαρκές ..………………………………………. μέχρι 6 βαθμούς
Καλό…….....…..…...……………………….… μέχρι 9 βαθμούς
Πολύ καλό .………………………………..... μέχρι 12 βαθμούς
Άριστο  ..………………….………………….. μέχρι 14 βαθμούς
Άριστο  ..……………….…………………….. μέχρι 16 βαθμούς
Άριστο  ..…………………………………………μέχρι 18 βαθμούς

            Υπάρχουν και οι αρνητικές νότες με τις οποίες θα ασχοληθούμε αργότερα, το βασικό είναι να κατανοήσουμε τις νότες και ότι τα σύμφωνα και τα φωνήεντα είναι πολύ σημαντικά.